Udarbejdelse af en APV er et lovkrav. En arbejdsplads skal gennemføre en APV mindst hvert 3. år.
Ved at gennemføre APV’en får I:
- overblik over de arbejdsmiljøforhold, der på kort eller langt sigt kan virke negativt på helbredet.
- fjernet de væsentligste konsekvenser af uhensigtsmæssige arbejdsmiljøforhold.
- givet arbejdspladsen et arbejdsmiljømæssigt løft.
APV er det bærende element i arbejdsmiljøarbejdet. Derfor har Folkekirkens Arbejdsmiljøråd lavet en række materialer/værktøjer.
- Har I en opdateret APV?
- Har I gennemført en APV inden for de sidste tre år?
- Har I opdateret APV’en når der er sket forandringer der vedrører arbejdsmiljøet?
- Indeholder APV´en en ajourført handlingsplan med ansvarlige og deadlines?
Hvis I kan svare nej til et af disse spørgsmål, så er det på tide at kigge på jeres APV og gennemføre en ny.
APV værktøjer
Materialet består af følgende:
- En vejledning, hvori det forklares hvad APV er og hvilke krav der stilles til en APV. De enkelte kortlægningsværktøjer bliver ligeledes forklaret i vejledningen. Vejledningen giver også råd til, hvordan I kan arbejde med processen om APV’en.
- Et værktøj til kortlægning af det fysiske arbejdsmiljø.
- En tjekliste til kortlægningsskemaet
- Et værktøj til kortlægning af psykiske forhold.
- Et kortlægningsværktøj der tager udgangspunkt i en anerkendende tilgang. Det er også til brug for det psykiske arbejdsmiljø.
- Et prioriterings- og handlingsplansskema.