Overvejer I at samarbejde med fx andre sogne eller provstier om at løse en eller flere opgaver? Mange menighedsråd vælger at samarbejde, og det kan der være rigtig gode grunde til.
I Kirkeministeriets guide til samarbejder kan du få et overblik over mulighederne: A4 (printvenlig) A3
OBS... Vejledningen bliver opdateret med tilføjelse af de nye regler om samarbejde, som er indarbejdet i menighedsrådsloven og økonomiloven. Der mangler dog for nuværende en fortolkningsafklaring inden vejledningen bliver opdateret.
Formelt er der ikke mange krav, når menighedsråd skal samarbejde. Faktisk er det eneste formelle krav, at I på forhånd tager stilling til forskellige aspekter af samarbejdet og skriver jeres aftaler ind i en vedtægt - samarbejdsaftalen. Erfaringen er dog, at det kræver et solidt forarbejde at komme godt fra start i et samarbejde.
I denne vejledning hjælper vi jer på vej. Både med det formelle og med at undgå faldgruberne. I bliver introduceret til nogle velafprøvede modeller for, hvordan et samarbejde kan opbygges. I får nogle spørgsmål, som I kan drøfte samarbejdet ud fra. Og når I er nået til enighed om svarene på disse spørgsmål, finder I en skabelon til en vedtægt, som I kan udfylde. Herefter er det bare at gå i gang med det nye samarbejde.
Hvad kan man samarbejde om? Man kan samarbejde om stort og småt. Herunder finder I de mest almindelige samarbejdsområder:
Kirkegårde
Arrangementer og aktiviteter
Fælles medarbejder(e)
Administration - fælles kirkekontor
Vikardækning
Almindeligt samarbejde mellem menighedsråd
To eller flere menighedsråd kan indgå aftale om samarbejde om løsning af deres sædvanlige opgaver. Der er her tale om samarbejde omkring opgaver, der relaterer sig til den kirkelige virksomhed i sognene. Aftalen om samarbejdet skal ikke godkendes af nogen overordnet kirkelig instans, men de nærmere bestemmelser om samarbejdet skal offentliggøres i en vedtægt på stiftets hjemmeside.
Betænkning “1491 Folkekirkens lokale økonomi, Kirkeministeriet August 2007” indeholder en række eksempler på sådanne samarbejder. F.eks. kan nævnes samarbejde om personaleressourcer, fælles kirkekontor, fælles bogholderi og fælles indkøb.
Samarbejde, der kræver dispensation
To eller flere menighedsråd kan indgå samarbejde, der kræver dispensation fra reglerne i menighedsrådslovens kapitel 1-7 og 9 samt reglerne i lov om folkekirkens økonomi, lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde samt lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. Der kan således ikke gives dispensation fra alle regelsæt, men alene de nævnte.
Samarbejdet skal vedrøre løsning af folkekirkelige anliggender. De nærmere bestemmelser om samarbejdet skal optages i en vedtægt. Vedtægten skal i disse tilfælde godkendes af Kirkeministeren. Når en vedtægt er godkendt, offentliggøres den på Kirkeministeriets hjemmeside.
Samarbejde med provstiudvalgskassen som økonomisk ramme
Der kan etableres et samarbejde som de ovenfor nævnte mellem menighedsråd, hvor udgifterne dækkes via provstiudvalgskassen. Menighedsrådene skal være i samme provsti, men samarbejdet kan oprettes selvom kun 2/3 af provstiets menighedsråd tilslutter sig på budgetsamrådet.
Samarbejde med provstiet om specifikke opgaver
Et eller flere menighedsråd og provstiudvalget isamme provsti kan indgå i et samarbejde om løsning af opgaver vedrørende følgende 6 områder:
Fælles administration, herunder personregistrering og regnskabsopgaver.
Fælles personaleadministration, herunder rekrutteringstiltag og hr-rådgivning.
Bygningsvedligeholdelse og drift, herunder af præsteboliger.
Bygningsteknisk rådgivning.
Skole-kirke-samarbejde.
Kommunikation.
Et sådant samarbejde kræver ikke Kirkeministeriets godkendelse.
Samarbejde med delegation af kompetence til provstiudvalget
Et eller flere menighedsråd og provstiudvalget i samme provsti kan indgå aftale om samarbejde om at delegere kompetence, opgaver og finansiering til provstiudvalget, når samarbejdet omfatter følgende:
Fælles personaleadministration, herunder rekrutteringstiltag og hr-rådgivning.
Bygningsvedligeholdelse og drift, herunder af præsteboliger.
Bygningsteknisk rådgivning.
Skole-kirke-samarbejde.
Kommunikation.
Et sådant samarbejde kræver ikke Kirkeministeriets godkendelse.
Selvstændig juridisk enhed
Samarbejder mellem menighedsråd kan etableres som selvstændige juridiske enheder. Samarbejdets omfang skal dog udgøre:
Minimum 3 årsværk, eller
Omsætning på mindst 2 mio. kr. om året
Gælder også udskilte kirkegårde og kirkegårde i fælles ejerskab. Provstiudvalget må ikke indgå i samarbejdet.
Menighedsrådenes muligheder for samarbejde om løsning af kirkelige opgaver er således så mangfoldige, at det alene er den lokale idérigdom og vilje til samarbejde, der sætter grænserne.
Reglerne om samarbejder gælder også mellem stiftsråd, stiftsøvrigheder og provstiudvalg.
Det lokale stift og Landsforeningen af Menighedsråd tilbyder vejledning vedrørende samarbejdsformerne.
Samarbejde om kirkegårde er meget udbredt og mange menighedsråd oplever stor værdi ved at:
Ressourcerne kan anvendes bedre ved at nogle funktioner varetages i fællesskab og med mindre timeanvendelse. Indkøb og arbejdsgange kan forbedres gennem stordriftsfordele.
Imødekomme nogle af de udfordringer der er ved, at folkekirken består af mange små enheder.
Få højere kvalitet i opgaveløsningen ved at medarbejdere specialiseres i opgaver. Ved at samle funktioner kan der være mulighed for at skabe større enheder med flere medarbejdere, der kan specialisere sig i særlige områder og yde faglig og kollegial sparring.
Deles om medarbejdere. Her kan der være mulighed for, at stillinger får et højere timetal og dermed bliver attraktive for flere. Den enkelte medarbejder kan blive beriget gennem sparring og følelsen af at være en del af et større fællesskab.
1.2 Arrangementer og aktiviteter
Hvad kan vi opnå ved at samarbejde?
Mange sogne oplever at kunne løfte større arrangementer, når de er flere menighedsråd til at deles om økonomi og arbejdsopgaver. Mange menighedsråd oplever stor værdi ved at:
Gå sammen om aktiviteter og på den måde få råd til større arrangementer
Invitere til arrangementer på tværs af sogne, hvor der potentielt er flere deltagere til arrangementerne. Herved kan menighedsrådene også afholde nichearrangementer.
Hvordan kan vi samarbejde?
Alle enkeltarrangementer kan holdes i fællesskab. Det kan være koncerter, højskole, gudstjenester, pilgrimsvandringer, foredrag - kun jeres fantasi sætter grænserne.
Kom godt i gang!
Enkeltarrangementer kan uden videre afholdes i fællesskab. Det kan være en idé at aftale, hvordan ressourcer i form af penge og medarbejdertimer skal fordeles. Herunder
Hvilke indtægter/udgifter er der og hvordan skal de fordeles?
Hvilke medarbejdere skal bidrage med at løse opgaver, og hvordan sikrer vi, at de får den viden de skal bruge på en god måde?
Hvem står for den overordnede koordinering af arrangementet?
Vær opmærksom på
I behøver ikke at udarbejde en vedtægt for denne type samarbejde.
1.3 Fælles medarbejder(e)
Hvad kan vi opnå ved at samarbejde?
Mange sogne går sammen om deres ansatte organist, kirkesanger, kirke- og kulturmedarbejder, kirketjener, graver eller andre medarbejdere. Nogle ansætter en enkelt kirke- og kulturmedarbejder sammen, mens andre vælger at deles om alle medarbejdere.
Det opleves som en stor fordel, at:
En fælles ansættelse giver større stillinger, som er mere attraktive og kan dermed give mere kvalificerede medarbejdere og større arbejdsglæde
Der er mindre arbejde for de enkelte menighedsråd, ved at administrationen af medarbejderne samles et sted.
1.4 Administration - fælles kirkekontor
Hvad kan vi opnå ved at samarbejde?
Mange sogne, der har kordegnefunktioner, oplever at kunne effektivisere ved at etablere fælles administration. Når flere menighedsråd går sammen om løsning af kordegneopgaverne opleves værdi ved at:
Administrationen bliver billigere, og der frigøres midler til kirkeligt indhold.
Opgaverne og kompetencerne samles, så opgaverne løses med højere kvalitet.
Der skabes et bedre arbejdsmiljø med flere kollegaer og mulighed for faglig sparring.
1.5 Vikardækning
Hvad kan vi opnå ved at samarbejde?
Gennem etablering af gensidig vikardækning er der mulighed for at opnå billigere og bedre vikardækning, fx:
Afløsning af højere kvalitet, idet den varetages af faste medarbejdere i folkekirken.
Stabilitet i afløsning og glæden ved, at vikaropgaverne varetages af faste afløsere og ikke en lang række forskellige personer.
For medarbejderne kan ordningen give større fleksibilitet i arbejdet og skabe grobund for samarbejde og erfaringsudveksling med fagfæller, som man i reglen ikke har på folkekirkens små arbejdspladser, hvor der ofte kun er en person til hvert fag.
Vikardækning ved fast personale kan i nogle tilfælde give grundlag for større stillinger, som er mere attraktive.
2. Hvordan kan vi samarbejde?
Fælles administration kan tilrettelægges på mange måder. Når I vælger en model, skal det være enkelt, tydeligt og let forståeligt for medarbejdere, menighedsråd og andre, hvad medarbejderens opgaver er og hvem, der er medarbejdernes leder, og hvem der har ret til at træffe hvilke beslutninger.
Det kan være en idé at tegne et organisationsdiagram, hvor ledelseslinjerne skal være enkle og forståelige. Modellerne for samarbejde er mange. Nedenstående præsenteres tre udbredte og enkle modeller.
2.1 Model A (Administration) - et menighedsråd har ledelsen
I model A går flere menighedsråd sammen om at oprette et kontorfællesskab for en eller flere kordegne. Ét af rådene er ansættelsesmyndighed for alle kordegnene. Samarbejdet foregår mellem det ansættende menighedsråd og de øvrige menighedsråd i samarbejdet, og kan foregå på fællesmøder, i udvalg eller hvad I finder mest hensigtsmæssigt. Det er kontaktpersonen i det ansættende råd, der bliver kordegnenes nærmeste leder.
Det ansættende menighedsråd har ansvaret for medarbejderens forhold og arbejdsopgaver i samarbejdet. Det ansættende menighedsråd har hele ansvaret, og har også frihed til at beslutte, hvordan opgaverne organiseres, hvem der skal være ansat etc. De øvrige menighedsråd skal som udgangspunkt kun vurdere, om de er tilfredse med resultatet af den ydelse, som det fælles kordegnekontor leverer. På den måde er de bestillere af en opgave, der udføres af de ansættende menighedsråds medarbejdere. Men kan også aftales, at alle menighedsråd drøfter ansættelser, udvikling af opgaver mm.
Kordegnene vil i praksis samarbejde med de enkelte menighedsrådsmedlemmer (formænd, kasserer og præster) om, hvordan opgaverne skal løses i praksis. Det er de kirkebogsførende præster, der har det faglige ansvar for kirkebogsføringen, hvilket kræver et tæt samarbejde med den, der fører kirkebogen. Ledelsesmæssige spørgsmål skal dog varetages af det ansættende menighedsråd gennem dette råds kontaktperson.
2.2 Model B (Administration - fælles udvalgsledelse
I model B samles den overordnede ledelse af kordegnene i et fælles administrationsudvalg. Administrationsudvalget overtager ledelsen og ansvaret for de kordegne, der er omfattet af samarbejdet. Samarbejdet foregår gennem udvalget, som står for fordelingen af timer og opgaver i samarbejdet. Herved får udvalget en vigtig ledelsesrolle for medarbejderne.
Administrationsudvalget sammensættes af menighedsrådsmedlemmer fra alle de deltagende menighedsråd. Det er hensigtsmæssigt, at kontaktpersonerne deltager i udvalget. Udvalget kan tildeles kompetencer til at beslutte, hvordan opgaverne organiseres og udføres, hvem der skal være ansat, etc. Udvalget kan have til opgave at drøfte ansættelse, APV og MUS, beslutte udviklingsplaner for medarbejderne, og lign.
Administrationsudvalget kan udpege én kontaktperson, der har kontakten til kordegnene på alle menighedsrådenes vegne. Kordegnene refererer i så fald ledelsesmæssigt kun til den fælles kontaktperson i udvalget. Der skal søges dispensation til, at udvalget vælger en fælles kontaktperson.
Kordegnene vil i praksis samarbejde med de enkelte menighedsrådsmedlemmer (formænd, kasserer og præster) om, hvordan opgaverne skal løses i praksis. Det er de kirkebogsførende præster, der har det faglige ansvar for kirkebogsføringen, hvilket kræver et tæt samarbejde med den, der fører kirkebogen. Ledelsesmæssige spørgsmål skal dog varetages af det ansættende menighedsråd gennem dette råds kontaktperson.
Medarbejderne kan enten bevare deres ansættelse i hvert deres menighedsråd, eller overføres til ét menighedsråd med henblik på, at forenkle administrationen. Men medarbejderne ansættes med arbejdssteder, der omfatter alle de deltagende sogne.
2.3 Model C (Administration - fælles kontorlokaler)
I model C går menighedsrådene sammen om fælles kontorlokaler, og kordegnene bevarer deres ansættelse i hver deres menighedsråd. Kordegnene har hver deres opgaver for hver deres menighedsråd og refererer til hver deres kontaktperson. Ansvaret for de enkelte kordegne er placeret hos de enkelte menighedsråd.
Opgaverne vedrørende det fælles kontor koordineres af de deltagende menighedsråd på fællesmøder, i et fælles udvalg eller mellem kontaktpersonerne.
Kontaktpersonerne/menighedsrådene skal sætte rammerne for det samarbejde de fælles kontorlokaler kræver. Idet kordegnene har forskellige ledere men samme arbejdsplads, skal rådene sikre, at ledelsesmæssige spørgsmål og personalets forhold koordineres mellem menighedsrådene. Det kan fx være om de fysiske rammer, som fordeling af kontorer, fælles indkøb af kontorartikler, it- og telefonløsninger etc. Men det kan også koordinering af medarbejdernes individuelle vilkår, som fx arbejdstider, pausernes placering og lign. I må dog forvente, at kordegnene vil kunne opleve en forskel i løn og ansættelsesvilkår. Dette er naturligt, når kordegnene er ansat af hver deres arbejdsgiver.
Denne model kan eventuelt kombineres med aftaler om gensidig vikariering under ferie og andet fravær.
Når der skal skabes forandringer, er det en fordel, at man får sat ord på, hvad formålet med et samarbejde skal være. Det handler i første omgang om at udvikle idéer og skabe et fælles grundlag for forståelse. Det kan I få inspiration til i vores Dialogguide, som findes i skabelonsamlingen.
Når I har fået drøftet og afklaret mål, model og indholdet af samarbejdet, skal I formulere aftalerne for samarbejdet i en vedtægt.
De spørgsmål, I kan stille jer selv, for at kunne udarbejde vedtægten er fx:
Rammer for samarbejdet
Hvem er med?
Hvornår går vi i gang?
Hvilken model vælger vi?
Skal der nedsættes et udvalg, hvor samarbejdet koordineres eller overdrages til?
Hvilke ledelseskompetencer skal kontaktpersonen, og et eventuelt administrationsudvalg have?
Hvordan evaluerer vi samarbejdet?
Hvilke muligheder har et råd for at komme ud af samarbejdet igen?
Personale
Hvilke medarbejdere skal indgå i samarbejdet?
Hvilke medarbejdere, skal fremover udføre hvilke opgaver?
Får vi brug for nye kompetencer?
Hvor skal medarbejderne fysisk placeres?
Kan vi undvære medarbejdere, eller skal enkelte ned i tid? Er der en ledig stilling – skal den evt. nedlægges eller laves om?
Skal der være en daglig leder for det samlede personale eller vil vi have flere, med hver deres ansvarsområder?
Hvilke konsekvenser får samarbejdet for eventuelle medarbejdere, der skal overdrages?
Hvilke personalemæssige konsekvenser får en eventuel senere opløsning af samarbejdet?
Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet?
4. Økonomi
Hvad er det samlede budget for varetagelsen af opgaverne før samarbejdet for de deltagende kirker?
Indtægter
Driftsudgifter, som fx lønudgifter, vikarudgifter, anlægsudgifter, uddannelse mv.
Hvad er budgettet for samarbejdet?
Indtægter
Hvad er summen af kirkernes indtægter?
Driftsudgifter
Hvor kan der findes stordriftsfordele og effektiviseringer på fx administrationsudgifter?
Lønudgifter
Kan der effektiviseres på medarbejdertimer eller omlægges stillinger til nye områder?
Kommer der nye udgifter til fx kørselsgodtgørelse for kørsel mellem tjenestesteder?
Hvem dækker eventuelle vikaromkostninger ved længerevarende sygdom?
Anlæg
Hvad er de nye behov?
Skal der være aftaler om fælles inventar eller lokaler?
Hvilken afregningsform kan vi blive enige om?
Kan vi udlede en fordelingsnøgle ved at sammenholde regnskaberne, som alle råd kan acceptere til en overordnet fordeling af udgifter og eventuelle indtægter?
Eller vælger vi at afregne mellem kirkekasser efter det faktiske forbrug på baggrund af timeregistrering, lønudgifter og øvrige udgifter?
Skal afregning ske mellem kirkekasserne, eller ønsker vi, at afregningen foregår over ligningen til kirkekasserne?
Budget og regnskabsprocedurer?
Hvornår fremlægges budgetter og regnskab, budgetopfølgning og eventuelle tilpasninger af fordelingsnøglen?
Hvad betyder en ophævelse af samarbejdet for økonomien?
Når I er blevet enige om disse vilkår for samarbejdet, kan I udarbejde en vedtægt.
Model A (Administration) - et menighedsråd har ledelsen
Model B (Administration - fælles udvalgsledelse
Model C (Administration - fælles kontorlokaler)
Hvad skal der samarbejdes om?
Økonomi
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af de ti stifter i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning? Landsforeningen af Menighedsråd, kontor@menighedsraad.dk, 87 32 21 33 eller Et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her: Stifterne