Generelt
To eller flere menighedsråd kan indgå et samarbejde, der kræver dispensation fra By-, Land- og Kirkeministeriet. Samarbejder efter denne bestemmelse kan kun ske mellem menighedsråd, og dermed ikke med provsti, provstiudvalg eller andre.
Samarbejdet skal vedrøre løsningen af folkekirkelige anliggender.
Vedtægten skal godkendes af By-, Land- og Kirkeministeriet og offentliggøres på By-, Land- og Kirkeministeriets hjemmeside.
- Samarbejder mellem menighedsråd, der kræver dispensation, kan oprettes som en selvstændig juridisk enhed med eget regnskab.
- Regnskabet skal føres hos et deltagende menighedsråd eller i en selvstændig juridisk enhed.
- Samarbejde mellem menighedsråd efter denne bestemmelse kan indgås på tværs af provstigrænser.
Der kan søges inspiration i eksisterende relevante samarbejdsaftaler på By-, Land- og Kirkeministeriets hjemmeside.
Indhold
Vedtægten skal indeholde oplysninger om:
- Hvilke menighedsråd der deltager i samarbejdet.
- Hvad samarbejdet vedrører.
- Finansieringen af samarbejdet.
- Tilsyn.
- Vilkår for andre menighedsråds optagelse i samarbejdet.
- Afgørelse om uenighed om vedtægtens fortolkning.
- Vilkår for ophævelse af samarbejdet.
- Hvor vedtægten er offentliggjort, og hvorfra den kan rekvireres.
Organisering af samarbejdet
Vedtægt for samarbejde - model B
I et § 43 samarbejde samles den overordnede ledelse af medarbejderen i et fælles administrationsudvalg.
Administrationsudvalget overtager ledelsen og ansvaret for de medarbejdere, der er omfattet af samarbejdet. Samarbejdet foregår gennem udvalget, som står for fordelingen af timer og opgaver i samarbejdet. Herved får udvalget en vigtig ledelsesrolle over for medarbejderne.
Administrationsudvalget sammensættes af menighedsrådsmedlemmer fra alle de deltagende menighedsråd. Det er hensigtsmæssigt, at kontaktpersonerne deltager i udvalget. Udvalget kan tildeles kompetencer til at beslutte, hvordan opgaverne udføres, hvem der skal være ansat og så videre.
Udvalget kan have til opgave at drøfte ansættelse, APV og MUS, beslutte udviklingsplaner for medarbejderne og lignende.
Administrationsudvalget kan udpege én kontaktperson, der har kontakten til medarbejderne på alle menighedsrådenes vegne. Medarbejderne refererer til den fælles kontaktperson i udvalget. Der skal søges dispensation for at udvalget kan vælge en fælles kontaktperson.
Organisationsdiagram af model B
Fordele og ulemper et § 43 samarbejde
Fordelen ved denne type samarbejder er, at det er muligt at etablere et samarbejde, der fraviger de almindelige rammer for samarbejde og udvider mulighederne.
Menighedsrådet delegerer en kompetence, hvorfor menighedsrådet kan frigøres for nogle af deres forpligtelser.
Ulempen er, at samarbejdet kun kan indgås mellem menighedsråd, og at vedtægten skal godkendes, hvilket kan gøre processen tungere.
Menighedsrådet delegerer en kompetence, hvilket betyder, at beslutningskompetence mistes i menighedsrådet.