Til langt størstedelen af stillinger som sognepræst er der tilknyttet tjenestebolig. Du kan læse mere om reglerne for tjenesteboliger i dette kapitel.
Til langt størstedelen af stillinger som sognepræst er der tilknyttet tjenestebolig. Du kan læse mere om reglerne for tjenesteboliger i dette kapitel.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
Der er almindeligvis være tilknyttet en tjenestebolig til stillinger som tjenestemandsansatte sognepræster, mens der som udgangspunkt ikke er tilknyttet tjenestebolig til stillinger som overenskomstansatte sognepræster.
Såfremt der er tilknyttet tjenestebolig til stillingen, har du pligt til at bebo denne. Der findes nogle undtagelser hertil, som fremgår af cirkulæret. Kontakt dit lokale stift for nærmere rådgivning herom.
Udgangspunktet er, at tjenesteboligen stilles til rådighed ved ansættelsen, medmindre der er taget forbehold herfor i stillingsopslaget.
Samtlige nøgler til boligen overdrages til præsten.
Når du bor i tjenestebolig, skal du betale et boligbidrag til kirkekassen. Boligbidraget fastsættes ved en vurdering foranlediget af stiftet. Boligbidraget reguleres automatisk 1. august hvert år og fratrækkes din løn inden udbetaling.
Du skal udover boligbidraget betale for forbrugsudgifter i form af el, gas, vand og varme. Når du bliver ansat, skal du vælge en varmeordning, som enten kan være et fast årligt varmebidrag eller efter forbrug. Du skal betale for dit private forbrug af el, gas og vand. Forbrug af el, gas, vand og varme i de tjenstlige lokaler aftales nærmere med menighedsrådet. Faste afgifter og abonnementer til vand og varme afholdes af menighedsrådet.
TV-pakker og internet til den private del af tjenesteboligen er ikke omfattet af boligbidraget, og det skal du derfor selv betale. Dækkes udgifterne af menighedsrådet, er beløbet skattepligtigt.
Menighedsrådet sørger for møblering og internet til de tjenstlige lokaler. Præsten har rådighed over konfirmandstuer under 95 m2. Menighedsrådet har rådigheden, hvis konfirmandstuen er over 95 m2.
Menighedsrådet har vedligeholdelsespligten af boligen. Præsten har udtaleret, før der træffes beslutninger vedrørende boligen, og der skal indhentes en skriftlig udtalelse fra præsten. Menighedsrådet kan bemyndige præsten til at få udført vedligeholdelsesarbejder vedrørende tjenesteboligen indenfor en fastsat ramme. Vedligeholdelsesarbejder herudover kræver menighedsrådets godkendelse.
Præsten skal behandle boligen, herunder inventaret, forsvarligt.
Der skal i forbindelse med indflytning i boligen indgås aftale om vedligeholdelsespligten vedrørende eventuel have, gårdsplads og lignende.
Menighedsrådet holder syn af tjenesteboligen mindst hvert 2. år. Mindst hvert 4. år er det provsten, der afholder synet.
Se i øvrigt Præsteforeningen og Landsforeningen af Menighedsråds anbefalinger for god standard for tjenesteboliger fra maj 2017.
Der er udarbejdet en fælles vejledning om forebyggelse af og fremgangsmåde ved mistanke om eller konstatering af skimmelsvamp i tjenesteboliger.
Forebyggende
I forbindelse med syn bør det konstateres, om der forekommer fugt i boligen, samt årsagerne hertil.
Fugten kan skyldes udefra kommende forhold, såsom manglende dræning og utætte eller utilstrækkelige tagrender.
Fugten kan også komme indefra. Det kan skyldes fejlkonstruktioner såsom plader på ydervægge, der ikke er opsat korrekt, forkert isolering af lofter, vinduer, opfyldning af fugtige kældre med sand mv.
Det kan også skyldes brugernes adfærd som fx manglende opvarmning, manglende udluftning, tøjtørring i rum, hvor ventilationen ikke er tilstrækkelig, manglende oprydning og rengøring.
Hvis man forud for syn er vidende om problemer med indeklimaet, kan det anbefales at overveje at inddrage provsten i synet.
Fugt i bygninger kan udvikle sig til skimmelsvamp.
Når svampen er konstateret
Det er vigtigt, at menighedsrådssynet/provstesynet fremlægger en plan til meget hurtig udbedring af skaderne. Denne skal forelægges præsten til høring. En oversigt over procesforløb ved mistanke/konstatering af skimmelsvamp findes i vejledningen om forebyggelse af og fremgangsmåde ved mistanke om eller konstatering af skimmelsvamp i tjenesteboliger.
Vil du vide mere?
Cirkulære af 26. juni 2012 om tjenestebolig for folkekirkens præster
Folkekirkens Arbejdsmiljøråds vejledning om håndtering af skimmelsvamp
Sundhedsstyrelsen – Personers ophold i bygninger med fugt og skimmelsvamp
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af de ti stifter i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning?
Kontakt et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her.
Opdateret
18. april 2023