Menighedsrådet er et kollektivt organ. Det betyder, at stort set alle menighedsrådets beslutninger skal træffes på menighedsrådets møder.
Formanden er dog den person i menighedsrådet, der skal sikre, at menighedsrådet klædes på til opgaven, mødes løbende, og sikre at menighedsrådet træffer alle de nødvendige beslutninger om kirkens og kirkegårdens anliggender. Herefter er det formandens ansvar, at menighedsrådets beslutninger føres ud i livet.
Næstformanden har til opgave at træde i formandens sted, hvis formanden bliver forhindret i at varetage sin opgave som formand. I så fald overtager næstformanden samtlige opgaver der er pålagt formanden og indtræder i dennes rettigheder og pligter.
Næstformandens rolle optræder altså kun når formanden har forfald. Uden for disse situationer er næstformanden stillet som ethvert andet medlem af menighedsrådet.
Det er formanden, og herefter menighedsrådet som træffer afgørelse om, hvorvidt formandens forfald nødvendiggør, at næstformanden overtager formandens funktioner.
Næstformanden kan også være en nyttig sparringspartner for formanden.
Forberedelse af menighedsrådsmøder
Det er formandens opgave, at sørge for at menighedsrådsmøderne bliver holdt. Det skal formanden gøre ved at indkalde til møderne og lave et forslag til en dagsorden.
I begyndelse af hvert kirkeår (som begynder 1. søndag i advent) skal menighedsrådet fastsætte datoerne for det kommende års menighedsrådsmøder. De fleste møder er derfor allerede planlagt for et år ad gangen. Men herudover kan formanden i særlige tilfælde indkalde til ekstraordinære menighedsrådsmøder fx, når spørgsmål af hastende karakter melder sig og skal behandles.
Dagsorden
Formanden udarbejder et forslag til en dagsorden. Formanden kan selv sætte emner på, alt efter hvad der er aktuelt. Herudover skal formanden også sætte emner på dagsordenen fra de øvrige medlemmer. Det kan være en god idé at prioritere emnerne på dagsordenen. Vurdér hvad der er vigtigst og sæt det øverst, så I er sikre på, at nå igennem de vigtigste punkter. Overvej eventuelt også, hvor lang tid hvert emne må tage. På den måde kan man styre, at der er god tid til de vigtige punkter og kortere tid til det mindre væsentlige. Endelig kan man sætte tid på hvor lang tid mødet må vare. Hvis man har en fast bagkant, vil mødet ofte blive mere effektivt.
Baggrundsmateriale
Baggrundsmaterialet til de enkelte emner skal gøres tilgængelige for menighedsrådets medlemmer, herunder præster og medarbejderrepræsentant, så alle har lige adgang til at se de oplysninger, der ligger til grund for behandlingen af emnet.
Frister
Menighedsrådet kan selv beslutte, hvilken frist, der skal gælde for udsendelse af dagsordenen, samt hvilken frist, der skal være for de øvrige medlemmer, hvis de vil foreslå punkter til dagsordenen. Dette kan menighedsrådet fastsætte regler for i sin forretningsorden.
Menighedsrådet kan fx beslutte:
- at forslag fra de øvrige medlemmer fremsendes til formanden senest 8 dage før mødet,
- at dagsordenen skal være sendt til menighedsrådets øvrige medlemmer senest 4 hverdage før mødet, og
- at materiale til mødet skal være tilgængeligt
Lukket punkt
Hvis der på et dagsordenspunkt skal drøftes tavshedsbelagte oplysninger eller behandles punkter, der kan skade menighedsrådets forhandlingsposition, hvis punktet er offentligt, skal punktet være lukket. Det betyder, at eventuelle tilhørere til mødet skal gå ud af lokalet under punktets behandling. Rent praktisk kan det være en god idé at lægge lukkede punkter enten i begyndelsen eller i slutningen af mødet, så eventuelle tilhørere nemt kan følge med i resten af mødet. Menighedsrådets møder er jo som udgangspunkt åbne for offentligheden.
Indkaldelsen
Hele menighedsrådet, alle sognets præster og medarbejderrepræsentanter skal indkaldes til menighedsrådsmøderne.
Stedfortrædere skal ikke indkaldes, da de ikke kan deltage i møderne som menighedsrådsmedlemmer. Men de kan være tilhørere til mødet på samme måde som resten af menigheden.
Hvornår skal jeg som formand indkalde stedfortrædere til mødet?
Der skal indkaldes stedfortræder til et møde, hvis et medlem forventes at være fraværende i mere end 2 måneder.
Herudover skal der indkaldes stedfortrædere, hvis der er særlige punkter på dagsordenen, som fx, budget og regnskab, valg til enkeltmandsposter etc.
Mødeledelse under mødet
Start med at godkende dagsordenen, så I er enige om, hvad I skal nå igennem og i hvilken rækkefølge.
Mødeleder
Formanden er mødeleder og skal sikre, at rådet når igennem dagsordenen. Formandens opgave er også at være ordstyrer og sikre, at alle der ønsker det, får ordet til hvert punkt på dagsordenen. Hvis ét medlem tager alt for meget taletid, kan ordstyreren godt afbryde, så det sikres, at alle får lejlighed til at udtale sig om emnet.
Træf en beslutning
Når emnet har været tilstrækkeligt debatteret, skal menighedsrådet træffe en beslutning. Hvad skal der nu ske? Hvis der er stor uenighed i rådet kan det være nødvendigt med en afstemning, så alle dem der måske ikke siger så meget, også får indflydelse på beslutningen.
Beslutningsprotokollen
Endelig er det formandens ansvar at sørge for, at alle beslutningerne skrives ind i menighedsrådets beslutningsprotokol, så det klart fremgår, hvad der er besluttet om de enkelte emner, hvem der har deltaget i beslutningen og hvordan de enkelte medlemmer har stemt.
Mellem møderne
Gennemførelse af beslutninger
Det er formandens ansvar at menighedsrådet beslutninger gennemføres i praksis. Formanden behøver ikke udføre alle opgaverne selv. Der kan aftales en fordeling af opgaverne blandt rådets medlemmer. Endelig vil nogle opgaver naturligt høre under andre i rådet, fx kasserens, kontaktpersonens eller kirkeværgens opgaver.
Det er også formanden der underskriver menighedsrådenes vigtige dokumenter. Dette sker i nogle sammenhænge sammen med den underskriftsberettigede.
Formanden er menighedsrådets ansigt udadtil
Formanden vil ofte have kontakten til rådets eksterne samarbejdspartnere og være den, menigheden kontakter med henvendelser til rådet. Som formand er det vigtigt, at man altid har for øje, at man udtaler sig på vegne af hele menighedsrådet. Derfor skal man også hele tiden være bevidst om, at man har opbakning i rådet til det, man som formand udtaler sig om og aftaler med andre. Det er derfor ikke sikkert, at man altid kan svare eksterne samarbejdspartnere på stående fod. Ofte må man melde tilbage, at henvendelsen vil blive behandlet på det kommende menighedsrådsmøde, hvorefter man vender tilbage.
Hvornår kan formanden selv træffe beslutninger?
De beslutninger, der haster så meget, at de ikke kan vente til det næste menighedsrådsmøde eller de beslutninger, der ikke kan være tvivl om, hvad menighedsrådet mener, kan formanden selv træffe beslutninger om.
Det er i situationen op til formandens skøn at vurdere, hvad der menes med de kriterier. Til vurderingen af dette skøn kan overvejs følgende spørgsmål:
- Hvilken risiko er der ved at afvente menighedsrådets beslutning?
- Kan der indkaldes til ekstraordinært menighedsrådsmøde?
- Giver spørgsmålet mening at drøfte på menighedsrådsmødet? Er der fx tale om en principiel beslutning?
- Er der tale om en særlig økonomisk eller ressourcemæssig tung beslutning?
Rådet skal orienteres om de beslutninger formanden selv har truffet på rådets vegne på det førstkommende menighedsrådsmøde, så alle er klar over, hvad der foregår. Rådet kan i den forbindelse drøfte, om man mener, at formanden har handlet indenfor sine beslutningskompetencer eller om praksis i fremtiden skal være en anden.