Der kræves som udgangspunkt ikke samtykke til at behandle personoplysninger om jeres medarbejdere i forbindelse med ansættelsesforholdet. Behandling af personoplysninger i ansættelsesforhold er direkte reguleret af den danske databeskyttelseslov.
I behøver derfor ikke samtykke til behandling af identifikationsoplysninger såsom medarbejderens navn, adresse og telefonnummer, fødselsdato, nær familie, oplysninger om uddannelse, udtalelser, tidligere beskæftigelse, nuværende stilling, arbejdsopgaver, arbejdstider og andre tjenstlige forhold, oplysninger om løn, skat, sygefravær og sygdomsperioder, oplysninger om andet fravær fra arbejdet, oplysninger om pensionsforhold, skatteoplysninger og oplysninger om kontonummer, hvortil løn skal anvises.
Oftest kan I kun registrere følsomme oplysninger, fx helbredsoplysninger, hvis medarbejderen har givet udtrykkeligt samtykke til dette. Dog kan det fremgå af lovgivning eller bestemmelser ifølge overenskomster, at I er forpligtet til at registrere følsomme oplysninger. Det kan fx være helbredsoplysninger i en § 56-aftale, eller hvis I gennemfører en afskedigelsessag, hvor årsagen skal fremgå.
I skal kun registrere fagforeningsforhold, hvis det er nødvendigt, fx fordi medarbejderen er tillidsrepræsentant.