Deltagere i arrangementer og gudstjenester
Et billede kan offentliggøres, hvis det er nødvendigt, for at menighedsrådet kan udføre en opgave i samfundets interesse. Al sognepleje er at betragte som en opgave i samfundets interesse. Det er derfor i samfundets interesse, at menighedsrådet kan fortælle om aktiviteter og arrangementer og reklamere for sine kommende arrangementer. Det gælder fx fællesspisninger, kor, gå-grupper mv.
Menighedsrådet må altså, uden samtykke, offentliggøre billeder af personer, der deltager i gudstjenester og kirkelige handlinger, da alle kan deltage i en offentlig gudstjeneste og deltagelsen i en gudstjeneste ikke umiddelbart fortæller noget om ens religiøse tilhørsforhold. Det er en forudsætning, at de personer, der er på billedet, ikke med rimelighed kan føle sig udstillet, udnyttet eller krænket. Tilsvarende gælder for koncerter, foredrag og arrangementer, der foregår i kirkeligt regi.
Der skal være mulighed for og skiltet om at placere sig i områder, hvor der ikke bliver taget billeder.
Deltagere ved nadver, dåb og kirkelige handlinger
Menighedsrådet må ikke offentliggøre billeder af selve nadver, dåb, konfirmation, vielse og begravelse, medmindre menighedsrådet har samtykke dertil, da disse begivenheder netop kan sige noget om de pågældendes religiøse tilhørsforhold og derfor er følsomme oplysninger.
Hvis der tages billeder af deltagere i nadver, barnedåb med videre til brug for sognets udgivelser og kommunikationssteder på internettet, kræver det samtykke fra deltagerne. Samtykket skal være indhentet på skrift. Bemærk, at det er anderledes, hvis familien har aftalt med præsten, at familiemedlemmer eller fx dåbsgæster selv må tage billeder ved egen families dåb.
Medarbejdere og frivillige
Medarbejdere og frivillige skal altid give samtykke til offentliggørelse af billeder og videooptagelser hvor de fremgår til fx kirkebladet, hjemmeside, sogn.dk, Facebook, instagram og andre elektroniske platforme. Det gælder uanset om det er menighedsrådet, der tager billeder, eller om det er private billeder taget af fx dåbsgæster.
I skal også have samtykke, hvis I bruger deres billede på opslagstavler, dørskilte og andet.
Hvis den ansatte vælger at trække sit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykke, inden tilbagekaldelsen. Tilbagekaldelse af samtykke vedrører kun den fremtidige brug af billeder.
Et samtykke kan være skriftligt, og skal opbevares i medarbejderens personalemappe. På samtykkeerklæringen skal det angives, at samtykket kan tilbagekaldes – og at det medfører, at I ikke mere må benytte billeder af medarbejderen efter tilbagekaldelsen.
Se samtykkeerklæring som menighedsrådet kan benytte, når menighedsrådet ønsker at tage billeder eller lave videooptagelser, hvor de ansatte er med nedenfor.