Tjenesteydelser

I denne vejledning får du et overblik over de regler og krav i udbudsloven og tilbudsloven som er mest relevante for menighedsråd. Der er ikke tale om en udtømmende gennemgang af udbudsreglerne. Vejledningen henvender sig særligt til menighedsråd, kirkeværger og evt. byggeudvalg i menighedsrådene.

En tjenesteydelse er en vare af ikke tingslig karakter. Det er alt det, der ikke er omfattet af varekontrakter eller bygge- og anlægskontrakter, jf. udbudsloven. Det er for eksempel rådgivning fra arkitekter og ingeniører.

1. Hvilke regler gælder?

Der gælder forskellige regler alt efter, hvad tjenesteydelsen forventes at koste, og om udenlandske firmaer vil kunne være interesseret i at levere varerne. 

1.1 Grænseoverskridende interesse?

Klar grænseoverskridende interesse

Hvis værdien af en aftale om køb af varer eller tjenesteydelser ligger under beløbsgrænsen (tærskelværdien - link indsættes) for EU-udbud, kan du som udgangspunkt nøjes med at udbyde den i Danmark.

Der er dog en undtagelse, nemlig hvis dit køb har grænseoverskridende interesse og at denne interesse kan defineres som klar grænseoverskridende interesse.

Dit køb har en klar grænseoverskridende interesse, hvis du vurderer, at en virksomhed i et andet EU-land kan være interesseret i at byde på aftalen.

Hvordan finder du ud af, om dit køb har grænseoverskridende interesse?

For at finde ud af, om dit ønske om at købe en vare eller en tjenesteydelse kan have interesse for et firma i et andet EU-land, skal du foretage en konkret, samlet vurdering af disse elementer:

  • Kontraktens genstand (det, du vil købe)
  • Kontraktens anslåede værdi uden moms
  • Forholdene i den pågældende branche, herunder markedets størrelse, struktur og handelspraksis
  • Det geografiske sted, hvor kontrakten skal udføres, f.eks. hvis det er tæt på den svenske eller tyske grænse
  • Kontraktens varighed (længere kontrakt giver bedre mulighed for at afskrive investeringen)

Andre elementer kan også have betydning, f.eks.:

  • Svag indenlandsk konkurrence
  • Mulighed for at opnå EU-finansiering af grænseoverskridende projekter

Det er vigtigt, at du sørger for at få skrevet et notat om din vurdering – uanset resultatet af den – så du kan dokumentere, at du har foretaget vurderingen.

Hvis du vurderer, at aftalen har klar grænseoverskridende interesse, skal den annonceres på www.udbud.dk efter de regler, der gælder herom.

2. Ingen grænseoverskridende interesse 

  • Under 500.000 kr. eksklusiv moms

Her gælder alene de almindelige forvaltningsretlige principper. Indkøb af varer eller tjenesteydelser til en pris, der ligger under tærskelværdien (og som ikke har grænseoverskridende interesse), skal ske på markedsmæssige vilkår. Se afsnit 5.2.1. nedenfor. 

 

  • Mellem 500.000 kr. og 1.601.944 kr. eksklusiv moms

Reglerne i Udbudslovens afsnit IV skal følges. Det betyder at indkøb skal foregå på markedsvilkår, f.eks. ved at anvende en af disse fremgangsmåder:

  • Menighedsrådet foretager en markedsafdækning og indhenter et tilbud
  • Menighedsrådet indhenter to eller flere tilbud
  • Menighedsrådet annoncerer indkøbet på sin hjemmeside og/eller annoncerer på www.udbud.dk efter regler der gælder for annoncering.

 

  • Over tærskelværdien for EU-udbud på 1.601.944 kr.

Reglerne om EU-udbud i Udbudsloven skal følges. Det anbefales, at menighedsrådet søger rådgivning hos en rådgiver.

2.1  Indkøb på markedsmæssige vilkår, hvis under 500.000 kr. og ingen græneoverskridende interesse 

Indkøb af varer eller tjenesteydelser til en pris, der ligger under tærskelværdien (og som ikke har grænseoverskridende interesse), skal ske på markedsmæssige vilkår. 

Menighedsrådet kan sikre sig, at man køber på markedsvilkår ved fx at:  

  • gennemføre en markedsafdækning og på grundlag heraf indhente ét tilbud eller  
  • indhente to eller flere tilbud eller 
  • annoncere indkøbet på sin hjemmeside eller på www.udbud.dk

men det står menighedsrådet frit for at vælge den fremgangsmåde, som passer bedst til det konkrete indkøb - det er blot en betingelse, at fremgangsmåden er i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper. 

Hvis menighedsrådet indhenter flere end tre tilbud, skal menighedsrådet i sin anmodning om tilbud kort give en begrundelse herfor, samt oplyse tilbudsgiverne om, hvor mange tilbud, der højst vil blive indhentet. 

Hvis menighedsrådet modtager mere end ét tilbud, skal menighedsrådet samtidigt give besked til alle tilbudsgivere om, hvem menighedsrådet har besluttet at tildele ordren.  

Hvis en tilbudsgiver ønsker det, skal menighedsrådet give en begrundelse for beslutningen. 

Menighedsrådet skal i fornødent omfang kunne dokumentere, at købet er foregået på markedsmæssige vilkår. 

Når menighedsrådet foretager indkøb på markedsmæssige vilkår, skal menighedsrådet handle i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper om saglighed, økonomisk forsvarlig forvaltning, forbuddet mod varetagelse af uvedkommende hensyn, ligebehandlingsprincippet og proportionalitetsprincippet. 

Regler: 

Se Udbudslovens afsnit V  

3. Hvis der kan være grænseoverskridende interesse 

  • Under 1.601.944 kr. eksklusiv moms

Reglerne i Udbudslovens afsnit IV skal følges, og det betyder at indkøbet skal annonceres på www.udbud.dk efter de regler, der gælder for annoncering.

 

  • Over tærskelværdi for EU-udbud 1.601.944 kr. eksklusiv moms

Reglerne om EU-udbud i Udbudsloven skal følges. Det anbefales, at menighedsrådet søger rådgivning hos en rådgiver.

3.1 Annoncering

Når menighedsrådet som offentlig ordregiver skal indgå en aftale om køb af varer eller tjenesteydelser til et beløb under tærskelværdierne, men som har klar grænseoverskridende interesse skal kontrakten annonceres på www.udbud.dk.

 

Annonceringen skal bl.a. indeholde:

  • Beskrivelse af opgaven/varen
  • Ordregivers adresse
  • Kontaktoplysninger
  • Tilbudsfrist
  • Kriterier for tildeling
     

    Forpligtelsen til at foretage annoncering af offentlige indkøb af varer og tjenesteydelser under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse kan også opfyldes ved at offentliggøre et indkøb ved en EU-udbudsbekendtgørelse på www.udbud.dk.

    For menighedsråd vil annoncering af kontrakten som beskrevet ovenfor være fuldt tilstrækkelig.

    Websiden www.udbud.dk giver også en række andre muligheder, som det er frivilligt for ordreudbydere at benytte. Det drejer sig bl.a. om følgende:
     
  • Menighedsrådet kan annoncere offentlige indkøb af varer og tjenesteydelser under tærskelværdierne uden klar grænseoverskridende interesse.
  • Menighedsrådet kan offentliggøre licitationer af bygge- og anlægsopgaver efter tilbudslovens afsnit I
  • Menighedsrådet kan offentliggøre ændringer til et allerede annonceret udbud eller foretage aflysning af et udbud.

     Der er af tekniske årsager udarbejdet et sæt standardskabeloner, som skal benyttes i forbindelse med offentliggørelsen. 

     Flere oplysninger kan fås på www.udbud.dk

    Lovgivning:

    Udbudslovens afsnit IV 

    § 10 i bekendtgørelse nr. 1572 af 30. november 2016 om anvendelse af elektronisk kommunikation i udbud og om annoncering af offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=185598

4. Projektkonkurrence

Projektkonkurrence er en fremgangsmåde, hvor en ordregiver kan få planlægnings- eller projektarbejder udført efter konkurrencer med eller uden præmier.

Projektkonkurrencer kaldes også arkitektkonkurrencer. 

Projektkonkurrencer er særligt velegnede, hvor ordregiver ønsker at give tilbudsgiverne en stor frihed til at komme med forslag til, hvordan en opgave kan løses. Ordregiver beskriver de behov, der ønskes dækket, og overlader det til konkurrencens deltager at foreslå løsninger, der kan imødekomme behovet. 

Regler om projektkonkurrencer findes i Udbudslovens §§ 84-92 

Indhold
  1. Hvilke regler gælder?
    1. Grænseoverskridende interesse?
  2. Ingen grænseoverskridende interesse 
    1.  Indkøb på markedsmæssige vilkår, hvis under 500.000 kr. og ingen græneoverskridende interesse 
  3. Hvis der kan være grænseoverskridende interesse 
    1. Annoncering
  4. Projektkonkurrence