Ved bygge- og anlægskontrakter forstås kontrakter om fx el-installationsarbejde, VVS-installationsarbejde og maler- og glarmesterarbejde, opførelse af bygning, nedrivning af bygning og anlæg af veje.
Ved bygge- og anlægskontrakter forstås kontrakter om fx el-installationsarbejde, VVS-installationsarbejde og maler- og glarmesterarbejde, opførelse af bygning, nedrivning af bygning og anlæg af veje.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
Ingen regler ud over de almindelige forvaltningsretlige principper
Menighedsrådet kan indhente underhåndsbud på opgaven.
Hovedregel: Arbejdet skal udbydes i offentlig eller begrænset licitation, se nærmere under afsnittet licitation
Undtagelser: Der gælder nogle få undtagelser hertil, se nærmere under afsnittet licitation
Reglerne i Udbudsloven skal følges. Det anbefales, at menighedsrådet søger rådgivning hos en rådgiver.
Hvad er underhåndsbud?
Underhåndsbud er tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en rammeaftale.
Menighedsrådet kan indhente tilbud ved underhåndsbud, når menighedsrådet anslår, at den forventede pris på opgaven vil være på mellem 300.000 kr. og 3 mio. kr. ekskl. moms.
Underhåndsbud er en mindre formel udbudsform, hvor der ikke gælder de samme formelle krav som ved licitation. Der er dog visse regler som skal overholdes.
Licitation er udbud af en opgave, hvor flere opfordres til inden for samme bestemte tidsrum og på samme udbudsgrundlag eller ud fra fælles mindstekrav at give bindende tilbud eller til at give tilbud om at indgå i et forpligtende samarbejde om en bygge- og anlægsopgave.
Når opgavens samlede anslåede værdi ligger på mellem 3 mio. kr. og den gældende tærskelværdi for et EU-udbud, skal tilbud på opgaven indhentes ved en licitation.
Det kan være en god idé, at menighedsrådet får bistand hos en bygherrerådgiver til at gennemføre en licitation.
Valg af udbudsform
Menighedsrådet kan vælge mellem tre former for licitation:
Menighedsrådet bør foretage en konkret vurdering af byggeopgavens karakter, muligheden for at skaffe tilstrækkelig konkurrence og muligheden for at begrænse ressourceforbruget både for menighedsrådet selv og for tilbudsgiverne, før man vælger licitationsform.
Menighedsrådet skal vælge offentlig licitation, hvis man vil have tilbud fra en bred og ikke på forhånd defineret kreds af tilbudsgivere.
Det kan fx være en fordel, hvis menighedsrådet ikke kender markedet tilstrækkeligt til selv at kunne vælge, hvem man ønsker at få tilbud fra, eller hvis menighedsrådet netop ønsker tilbud fra andre virksomheder, end dem menighedsrådet selv kender.
Det kan også være en fordel med offentlig licitation ved mere standardprægede ydelser, hvor hovedvægten lægges på prisen.
Begrænset licitation kan med fordel anvendes i de tilfælde, hvor menighedsrådet har et tilstrækkeligt godt kendskab til konkurrencen på markedet til at kunne sammensætte en begrænset kreds af tilbudsgivere, og hvor tilbudsgivningen og sammenligningen af tilbud er ressourcekrævende, fx ved totalentreprise.
Menighedsrådet opfordrer en ubestemt kreds af firmaer til at give et bindende tilbud på en byggeopgave. Tilbuddet skal afgives på ens vilkår i form af samme frist, samme udbudsgrundlag eller ud fra fælles mindstekrav. Opfordringen sker i form af en annonce i et trykt eller elektronisk medie (avis eller hjemmeside). I annoncen skal der stå, at der er tale om en licitation.
Betingelser i en offentlig licitation:
En ubestemt kreds opfordres til gennem annonce i trykt eller elektronisk medie at melde sig som interesserede i at byde på opgaven. I opfordringen skal der stå, at der er tale om en licitation.
Betingelser for begrænset licitation:
Menighedsrådet retter direkte henvendelse til de tilbudsgivere, man ønsker at få tilbud fra. I opfordringen skal der stå, at der er tale om en licitation.
Betingelser for begrænset licitation uden prækvalifikationer:
EU-udbud af bygge- og anlægsopgaver
Bygge- og anlægsopgaver, hvor kontrakten vurderes at have en samlet værdi på mere end 40.100.744 kr. eksklusiv moms (delarbejder 7.450.900 kr. eksklusiv moms), skal udbydes i EU-udbud.
Hvis menighedsrådet er i tvivl om, hvorvidt en bygge-og anlægsopgave skal i EU-udbud, anbefales i første omgang at kontakte stiftet.
For kontrakter over EU-grænseværdierne er der et omfattende regelsæt, der indeholder bestemmelser om forskellige udbudsformer, krav om forudgående markedsundersøgelse, formkrav til selve formuleringen af udbuddet, krav om offentliggørelse af udbuddet i EU-regi på særligt skema, regulering af adgang til supplerende oplysninger, evaluering af tilbud, underretning af tilbudsgivere og efterfølgende underretning af EU m.v.
Da en manglende overholdelse af reglerne kan have vidtrækkende konsekvenser for menighedsrådet som bygherre, anbefales det menighedsrådet at lade en professionel rådgiver stå for EU-udbuddet.
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af stifternes udbudsgruppe.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning?
Kontakt et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her.
Opdateret
3. marts 2025