Bygge- og anlægskontrakter

I denne vejledning får du et overblik over de regler og krav i udbudsloven og tilbudsloven som er mest relevante for menighedsråd. Der er ikke tale om en udtømmende gennemgang af udbudsreglerne. Vejledningen henvender sig særligt til menighedsråd, kirkeværger og evt. byggeudvalg i menighedsrådene.

Ved bygge- og anlægskontrakter forstås kontrakter om fx el-installationsarbejde, VVS-installationsarbejde og maler- og glarmesterarbejde, opførelse af bygning, nedrivning af bygning og anlæg af veje.

1. Tærskelværdier

  • Under 300.000 kr. eksklusiv moms

Ingen regler ud over de almindelige forvaltningsretlige principper

 

  • Over 300.000 kr. men under 3 mio. eksklusiv moms

Menighedsrådet kan indhente underhåndsbud på opgaven.

 

  • Over 3 mio. kr. men under tærskelværdi for EU-udbud 40.100.744 kr. eksklusiv moms

Hovedregel: Arbejdet skal udbydes i offentlig eller begrænset licitation, se nærmere under afsnittet licitation

Undtagelser: Der gælder nogle få undtagelser hertil, se nærmere under afsnittet licitation

 

  • Over tærskelværdi for EU-udbud 40.100.744 kr. eksklusiv moms

Reglerne i Udbudsloven skal følges. Det anbefales, at menighedsrådet søger rådgivning hos en rådgiver.

2. Underhåndsbud

Hvad er underhåndsbud?

Underhåndsbud er tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en rammeaftale.

Menighedsrådet kan indhente tilbud ved underhåndsbud, når menighedsrådet anslår, at den forventede pris på opgaven vil være på mellem 300.000 kr. og 3 mio. kr. ekskl. moms.

Underhåndsbud er en mindre formel udbudsform, hvor der ikke gælder de samme formelle krav som ved licitation. Der er dog visse regler som skal overholdes.

Krav til underhåndsbud:

  • Der må ikke ske forskelsbehandling af tilbudsgiverne. Menighedsrådet skal sørge for at indhente underhåndsbud og tildele kontrakten efter objektive, saglige og ikke diskriminerende kriterier
  • Menighedsrådet skal indhente mindst 2 tilbud og max. 3 tilbud på byggeopgaven. Menighedsrådet kan indhente et 4. tilbud, hvis menighedsrådet i opfordringen til at afgive tilbud, forbeholder sig ret til dette, og det 4. tilbud indhentes uden for lokalområdet (udenfor kommunen)
  • Menighedsrådet skal oplyse, om ordren vil blive givet til den der har givet "laveste pris" (priskonkurrence), eller den der har givet "det økonomisk mest fordelagtige tilbud" (kvalitetskonkurrence; hvor ikke kun prisen har betydning)
  • Fristen for at give tilbud skal fremgå af brevet til dem, der opfordres til at give et tilbud. Fristen skal være lang nok til, at tilbudsgivere har rimelig tid til at afgive tilbuddet.
  • Tilbudsgiver er bundet af sit tilbud i 40 arbejdsdage, medmindre menighedsrådet har oplyst andet i udbudsmaterialet
  • Menighedsrådet gennemgår tilbuddene og opgaven tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det bedste tilbud på baggrund af de opstillede kriterier, dvs. enten "laveste pris" eller "det økonomisk mest fordelagtige tilbud"
  • Menighedsrådet giver hurtigst muligt besked om sin beslutning til alle, der har givet tilbud på opgaven
  • Hvis en tilbudsgiver anmoder om det, skal menighedsrådet oplyse om begrundelsen for tildelingen af opgaven

    Regler

    Reglerne om underhåndsbud findes i afsnit I i tilbudsloven. 

3. Licitation

Hvad er licitation? 

Licitation er udbud af en opgave, hvor flere opfordres til inden for samme bestemte tidsrum og på samme udbudsgrundlag eller ud fra fælles mindstekrav at give bindende tilbud eller til at give tilbud om at indgå i et forpligtende samarbejde om en bygge- og anlægsopgave.  

Når opgavens samlede anslåede værdi ligger på mellem 3 mio. kr. og den gældende tærskelværdi for et EU-udbud, skal tilbud på opgaven indhentes ved en licitation.   

Det kan være en god idé, at menighedsrådet får bistand hos en bygherrerådgiver til at gennemføre en licitation.  

Valg af udbudsform 

Menighedsrådet kan vælge mellem tre former for licitation: 

  • Offentlig licitation
  • Begrænset licitation uden prækvalifikation  
  • Begrænset licitation med prækvalifikation  

Menighedsrådet bør foretage en konkret vurdering af byggeopgavens karakter, muligheden for at skaffe tilstrækkelig konkurrence og muligheden for at begrænse ressourceforbruget både for menighedsrådet selv og for tilbudsgiverne, før man vælger licitationsform. 

Menighedsrådet skal vælge offentlig licitation, hvis man vil have tilbud fra en bred og ikke på forhånd defineret kreds af tilbudsgivere.   

Det kan f.eks. være en fordel, hvis menighedsrådet ikke kender markedet tilstrækkeligt til selv at kunne vælge, hvem man ønsker at få tilbud fra, eller hvis menighedsrådet netop ønsker tilbud fra andre virksomheder, end dem menighedsrådet selv kender.  

Det kan også være en fordel med offentlig licitation ved mere standardprægede ydelser, hvor hovedvægten lægges på prisen. 

Begrænset licitation kan med fordel anvendes i de tilfælde, hvor menighedsrådet har et tilstrækkeligt godt kendskab til konkurrencen på markedet til at kunne sammensætte en begrænset kreds af tilbudsgivere, og hvor tilbudsgivningen og sammenligningen af tilbud er ressourcekrævende, f.eks. ved totalentreprise. 

Regler 

Afsnit I i Tilbudsloven (lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007 om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter med senere ændringer). 

3.1 Offentlig licitation

Menighedsrådet opfordrer en ubestemt kreds af firmaer til at give et bindende tilbud på en byggeopgave. Tilbuddet skal afgives på ens vilkår i form af samme frist, samme udbudsgrundlag eller ud fra fælles mindstekrav.  Opfordringen sker i form af en annonce i et trykt eller elektronisk medie (avis eller hjemmeside). I annoncen skal der stå, at der er tale om en licitation.  

 

  • Der må ikke ske forskelsbehandling af tilbudsgiverne. Menighedsrådet skal sørge for at indhente tilbud og tildele kontrakten efter objektive, saglige og ikke diskriminerende kriterier. 

 

  • Hvis menighedsrådet stiller krav om, at tilbudsgiverne skal give oplysninger om teknisk og økonomisk formåen, skal det fremgå af annoncen, hvilke oplysninger menighedsrådet kræver, og hvilken dokumentation tilbudsgiverne skal medsende. 

 

  • Menighedsrådet skal oplyse, om ordren vil blive givet til den, der har givet den ”laveste pris” (priskonkurrence), eller den, der har givet ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud” (kvalitetskonkurrence hvor ikke kun prisen har betydning).  

 

  • Hvis menighedsrådet vælger ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”, kan menighedsrådet lægge vægt på forskellige kriterier, som kan være forskellige fra kontrakt til kontrakt. Menighedsrådet skal så vidt muligt skrive, hvordan man vil vægte de kriterier, der er valgt. Hvis menighedsrådet ikke har foretaget en vægtning, skriver man kriteriernes prioriterede rækkefølge med det vigtigste først. 

 

  • Tilbud ved en licitation skal være skriftlige. Tilbud kan sendes elektronisk, med mindre menighedsrådet på forhånd har udelukket dette. Menighedsrådet kan bestemme, at tilbud skal sendes elektronisk. 

 

  • Fristen for at give tilbud skal fremgå af annoncen. Fristen skal være lang nok til, at tilbudsgivere har rimelig tid til at afgive tilbud. 

 

  • Tilbudsgiver er bundet af sit tilbud i 40 arbejdsdage, medmindre menighedsrådet har oplyst andet i udbudsmaterialet.  

 

  • Tilbuddene åbnes på licitationsstedet på et forud fastsat tidspunkt. Tilbudsgiverne er berettigede til at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at få oplyst budsummer og eventuelle forbehold. 

 

  • Menighedsrådet gennemgår tilbuddene, og med mindre menighedsrådet vælger at annullere licitationen, skal opgaven tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det bedste tilbud på baggrund af de opstillede kriterier, dvs. enten ”laveste pris” eller ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”. 

 

  • Menighedsrådet underretter hurtigst muligt de bydende om, hvilken afgørelse der er truffet om tildeling af ordren. 

 

  • De firmaer, der ikke har fået opgaven, har krav på at få en begrundelse for, at de ikke blevet valgt, hvis de ønsker det. 

3.2 Begrænset licitation med prækvalifikation

En ubestemt kreds opfordres til gennem annonce i trykt eller elektronisk medie at melde sig som interesserede i at byde på opgaven. I opfordringen skal der stå, at der er tale om en licitation.  

 

  • Der må ikke ske forskelsbehandling af tilbudsgiverne. Menighedsrådet skal sørge for at indhente tilbud og tildele kontrakten efter objektive, saglige og ikke diskriminerende kriterier.

 

  • Det skal stå i annoncen, hvor mange bydende, menighedsrådet maksimalt vil opfordre til at give et tilbud på opgaven.

 

  • Der skal være en frist på mindst 15 arbejdsdage til, at interesserede kan anmelde interesse i at byde på opgaven. 

 

  • Det skal af annoncen fremgå, hvilke oplysninger om teknisk og økonomisk formåen, de interesserede skal sende, og hvordan disse oplysninger skal dokumenteres. 

 

  • Det skal af annoncen fremgå, om opgaven vil blive tildelt efter ”kriteriet laveste pris” (priskonkurrence) eller efter kriteriet ”økonomisk mest fordelagtige bud” (kvalitetskonkurrence, hvor ikke kun prisen har betydning).  

 

  • Hvis menighedsrådet vælger ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”, kan menighedsrådet lægge vægt på forskellige kriterier, som kan være forskellige fra kontrakt til kontrakt. Menighedsrådet skal så vidt muligt skrive, hvordan man vil vægte de kriterier, der er valgt. Hvis der ikke foretages en vægtning, skriver man kriteriernes prioriterede rækkefølge med det vigtigste først. 

 

  • Når fristen for at melde sig som interesseret er udløbet, skal menighedsrådet vælge blandt de interesserede firmaer, hvem der skal afgive tilbud på byggeopgaven. Menighedsrådet skal vælge det antal, som man i annoncen har tilkendegivet, at man vil opfordre til at give tilbud. Udvælgelsen skal ske på baggrund af den dokumentation, de interesserede har indsendt, og skal ske på en objektiv og ikke-diskriminerende måde.

 

  • Menighedsrådet underretter hurtigst muligt dem, der har meldt sig som interesseret i at byde, om, at de er blevet udvalg til at give tilbud på opgaven. 

 

  • De firmaer, der ikke er blevet udvalgt til at give tilbud på opgaven, har krav på at få en begrundelse for, at de ikke blevet valgt, hvis de beder om det.

 

  • Tilbud ved en licitation skal være skriftlige. Tilbud kan sendes elektronisk, med mindre menighedsrådet på forhånd har udelukket dette. Menighedsrådet kan bestemme, at tilbud skal sendes elektronisk.  

 

  • Tilbuddene åbnes på licitationsstedet på et forud fastsat tidspunkt. De bydende er berettigede til at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold. 

 

  • Menighedsrådet gennemgår tilbuddene, og med mindre menighedsrådet ønsker at annullere licitationen, skal opgaven tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det bedste tilbud på baggrund af de opstillede kriterier, dvs. enten ”laveste pris” eller ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”.  

 

  • Menighedsrådet underretter hurtigst muligt de bydende om, hvilken afgørelse der er truffet om tildeling af opgaven. 

 

  • De firmaer, der ikke har fået opgaven, har krav på at få en begrundelse for, at de ikke blevet valgt, hvis de beder om det. 

 

3.3 Begrænset licitation uden prækvalifikation

Menighedsrådet retter direkte henvendelse til de tilbudsgivere, man ønsker at få tilbud fra. I opfordringen skal der stå, at der er tale om en licitation.    

  • Der må ikke ske forskelsbehandling af tilbudsgiverne. Menighedsrådet skal sørge for at indhente tilbud og tildele kontrakten efter objektive, saglige og ikke diskriminerende kriterier. 

 

  • Menighedsrådet skal invitere mindst 3 firmaer til at afgive tilbud på opgaven, og mindst et firma skal være fra områder uden for lokalområdet. Udbyderen skal oplyse tilbudsgiverne om, hvor mange der bliver opfordret til at afgive tilbud. 

 

  • Hvis menighedsrådet stiller krav om, at tilbudsgiverne skal give oplysninger om teknisk og økonomisk formåen, skal det fremgå af indbydelsen, hvilke oplysninger der kræves, og hvilken dokumentation tilbudsgiver skal medsende. 

 

  • Det skal af indbydelsen fremgå, om opgaven vil blive tildelt efter kriteriet ”laveste pris” (priskonkurrence) eller efter kriteriet ”økonomisk mest fordelagtige bud” (kvalitetskonkurrence, hvor ikke kun prisen har betydning). 

 

  • Hvis menighedsrådet vælger ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”, kan menighedsrådet lægge vægt på forskellige kriterier, som kan være forskellige fra kontrakt til kontrakt. Menighedsrådet skal så vidt muligt skrive, hvordan man vil vægte de kriterier, der er valgt. Hvis der ikke foretages en vægtning, skriver man kriteriernes prioriterede rækkefølge med det vigtigste først.  

 

  • Tilbud ved en licitation skal være skriftlige. Tilbud kan sendes elektronisk, med mindre menighedsrådet på forhånd har udelukket dette. Menighedsrådet kan bestemme, at tilbud skal sendes elektronisk. 

 

  • Fristen for at give tilbud skal fremgå af brevet til dem, der opfordres til at give et tilbud. Fristen skal være lang nok til, at tilbudsgivere har rimelig tid til at afgive tilbud.  

 

  • Tilbudsgiver er bundet af sit tilbud i 40 arbejdsdage, medmindre menighedsrådet har oplyst andet i udbudsmaterialet.   

 

  • Tilbuddene åbnes på licitationsstedet på et forud fastsat tidspunkt. De firmaer, der er har afgivet tilbud, er berettigede til at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold. 

 

  • Menighedsrådet gennemgår tilbuddene, og med mindre menighedsrådet ønsker at annullere licitationen, skal opgaven tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det bedste tilbud på baggrund af de opstillede kriterier, dvs. enten ”laveste pris” eller ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”.  

 

  • Menighedsrådet underretter hurtigst muligt de bydende om, hvilken afgørelse der er truffet om tildeling af opgaven.  

 

  • De firmaer, der ikke har fået opgaven, har krav på at få en begrundelse for, at de ikke blevet valgt, hvis de beder om det. 

 

4. EU-udbud

EU-udbud af bygge- og anlægsopgaver  

Bygge- og anlægsopgaver, hvor kontrakten vurderes at have en samlet værdi på mere end 40.100.744 kr. eksklusiv moms  (delarbejder 7.450.900 kr. eksklusiv moms), skal udbydes i EU-udbud.  

Hvis menighedsrådet er i tvivl om, hvorvidt en bygge-og anlægsopgave skal i EU-udbud, anbefales i første omgang at kontakte stiftet.  

For kontrakter over EU-grænseværdierne er der et omfattende regelsæt, der indeholder bestemmelser om forskellige udbudsformer, krav om forudgående markedsundersøgelse, formkrav til selve formuleringen af udbuddet, krav om offentliggørelse af udbuddet i EU-regi på særligt skema, regulering af adgang til supplerende oplysninger, evaluering af tilbud, underretning af tilbudsgivere og efterfølgende underretning af EU m.v. 

Da en manglende overholdelse af reglerne kan have vidtrækkende konsekvenser for menighedsrådet som bygherre, anbefales det menighedsrådet at lade en professionel rådgiver stå for EU-udbuddet. 

Reglerne om EU-udbud findes i Udbudsloven

Indhold
  1. Tærskelværdier
    1. Underhåndsbud
      1. Licitation
        1. Offentlig licitation
        2. Begrænset licitation med prækvalifikation
        3. Begrænset licitation uden prækvalifikation
      2. EU-udbud