Regnskab

Provstiudvalget udøver forvaltningstilsyn overfor de lokale kasser. Derudover har provstiudvalget en rolle med at godkende menighedsrådenes regnskab. Det kan du læse mere i dette kapitel.

1. Kvartalsregnskab

Efter hvert afsluttet kvartal udarbejder kassereren/regnskabsføreren en kvartalsrapport (= en regnskabsrapport for det afsluttede kvartal) til menighedsrådet. Rapporten skal mindst indeholde oplysninger svarende til regnskabsblankettens oversigtsdel, som viser regnskabets hovedtal sammenholdt med budgettet. Der er ikke en officiel og godkendt opstilling eller et skema, man skal benytte. Det vil give menighedsrådet et godt indblik, hvis der udarbejdes specifikationer til hovedtallene og specificerede afvigelser i forhold til budgettallene.

Der skal laves kvartalsrapporter for 1., 2. og 3. kvartal. Den valgte kasserer forelægger rapporten for menighedsrådet og sender den til provstiudvalget senest to måneder efter kvartalets udløb – dvs. 31. maj, 31. august og 30. november.

Der er ikke krav om samme behandling for en rapport om 4. kvartal. Årsregnskabet og processen omkring årsafslutning træder i stedet for. Menighedsrådet må dog gerne benytte kvartalsrapporten også for 4. kvartal til den almindelige regnskabsgennemgang. Men der er ikke krav om officiel behandling, og den skal ikke fremsendes til provstiudvalget.

2. Regnskabsåret

Regnskabsåret for kirkekasserne er kalenderåret.

Til brug for regnskabsaflæggelsen anvendes det årsregnskabsskema, der er godkendt af By-, Land- og Kirkeministeriet. Den systematik, der fremgår af årsregnskabsskemaet, skal anvendes. Det er kun nødvendigt at udskrive/bruge sider med specifikationer, det vil sige de konti, der er bogført på.

Oversigt over datoer og handlinger i forbindelse med afslutning af årsregnskabet.

  • Senest den 1. april skal årsregnskabet indberettes i Økonomiportalen.
    Regnskabet skal behandles på et menighedsrådsmøde og en kopi af beslutningsprotokollen indberettes.
     
  • Senest den 15. september modtager menighedsrådet det påtegnede regnskab og revisionsprotokollen fra provstirevisor.
     
  • Senest den 15. oktober skal revisionsprotokollen og det påtegnede regnskab være behandlet på et menighedsrådsmøde og forsynes med rådets bemærkninger. Herefter sendes det til provstiudvalget.
     
  • Senest den 15. november godkender provstiudvalget endeligt regnskabet og informerer menighedsrådet herom.
     
  • Senest den 1. februar offentliggør By-, Land- og Kirkeministeriet på vegne af provstiudvalget regnskabet (eksklusive Revisionsprotokol) på sogn.dk.

3. Årsafslutning af regnskabet

Hele den administrative proces omkring årsafslutning, godkendelse af regnskab, beslutningsprotokoller med videre styres og håndteres i Kirkeportalen på Folkekirkens IntraNet.

Hvis man ønsker adgang, skal man kontakte menighedsrådets formand. For support til dette kan man kontakte Folkekirkens It på tlf. 7020 2535.

Hvis provstiudvalget efter dialog med provstirevisor ikke bemærkninger til regnskabet imødekommet, kan provstiudvalget indsende en redegørelse til stiftsøvrigheden for stiftsøvrighedens sagsbehandling.

Vil du vide mere?
Indhold
  1. Kvartalsregnskab
    1. Regnskabsåret
      1. Årsafslutning af regnskabet