Provstiudvalget udøver forvaltningstilsyn overfor de lokale kasser. Derudover har provstiudvalget en rolle med at godkende menighedsrådenes regnskab. Det kan du læse mere i dette kapitel.
Provstiudvalget udøver forvaltningstilsyn overfor de lokale kasser. Derudover har provstiudvalget en rolle med at godkende menighedsrådenes regnskab. Det kan du læse mere i dette kapitel.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
Efter hvert afsluttet kvartal udarbejder kassereren/regnskabsføreren en kvartalsrapport (= en regnskabsrapport for det afsluttede kvartal) til menighedsrådet. Rapporten skal mindst indeholde oplysninger svarende til regnskabsblankettens oversigtsdel, som viser regnskabets hovedtal sammenholdt med budgettet. Der er ikke en officiel og godkendt opstilling eller et skema, man skal benytte. Det vil give menighedsrådet et godt indblik, hvis der udarbejdes specifikationer til hovedtallene og specificerede afvigelser i forhold til budgettallene.
Der skal laves kvartalsrapporter for 1., 2. og 3. kvartal. Den valgte kasserer forelægger rapporten for menighedsrådet og sender den til provstiudvalget senest to måneder efter kvartalets udløb – dvs. 31. maj, 31. august og 30. november.
Der er ikke krav om samme behandling for en rapport om 4. kvartal. Årsregnskabet og processen omkring årsafslutning træder i stedet for. Menighedsrådet må dog gerne benytte kvartalsrapporten også for 4. kvartal til den almindelige regnskabsgennemgang. Men der er ikke krav om officiel behandling, og den skal ikke fremsendes til provstiudvalget.
Regnskabsåret for kirkekasserne er kalenderåret.
Til brug for regnskabsaflæggelsen anvendes det årsregnskabsskema, der er godkendt af By-, Land- og Kirkeministeriet. Den systematik, der fremgår af årsregnskabsskemaet, skal anvendes. Det er kun nødvendigt at udskrive/bruge sider med specifikationer, det vil sige de konti, der er bogført på.
Oversigt over datoer og handlinger i forbindelse med afslutning af årsregnskabet.
Hele den administrative proces omkring årsafslutning, godkendelse af regnskab, beslutningsprotokoller med videre styres og håndteres i Kirkeportalen på Folkekirkens IntraNet.
Hvis man ønsker adgang, skal man kontakte menighedsrådets formand. For support til dette kan man kontakte Folkekirkens It på tlf. 7020 2535.
Hvis provstiudvalget efter dialog med provstirevisor ikke bemærkninger til regnskabet imødekommet, kan provstiudvalget indsende en redegørelse til stiftsøvrigheden for stiftsøvrighedens sagsbehandling.
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af de ti stifter i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning?
Landsforeningen af Menighedsråd, kontor@menighedsraad.dk, 87 32 21 33
eller
Et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her: Stifterne.
Opdateret
11. februar 2024