Hvis en medarbejder sygemelder sig, fordi medarbejderen ikke er i stand til at varetage sit arbejde grundet sygdom, betragtes fraværet som lovligt forfald.
At sygdom betragtes som lovligt forfald, betyder dog ikke, at menighedsrådet som arbejdsgiver skal affinde sig med en sygemelding på ubestemt tid.
Det beror på en helt konkret vurdering af den enkelte sag, hvornår der er et sagligt grundlag for at afskedige på grund af sygdom. I vurderingen skal indgå både arbejdspladsens forhold og den ansattes forhold, fx ansættelsestid og sygefraværets længde. Også fremtidsperspektivet for, hvornår medarbejderen kan vende tilbage til arbejdspladsen, har væsentlig betydning for vurdering af sagen.
En afskedigelse begrundet i sygdom skal være sagligt begrundet. Det betyder også, at det kræver den nødvendige dokumentation til brug for menighedsrådets beslutning om at igangsætte en afskedigelse.
Dokumentation vil blandt andet være i form af referater fra sygefraværssamtaler, en udfyldt mulighedserklæring, friattester og notater, som kontaktpersonen, eller personen med det daglige ledelsesansvar, har taget i forbindelse med de samtaler, vedkommende har haft med den sygemeldte medarbejder under dennes fravær.
Det er menighedsrådet som arbejdsgiver, der vurderer, hvornår de ikke tror på, at medarbejderen snart, varigt og fuldt ud kan vende tilbage til arbejdspladsen. Vurderingen sker med baggrund i den lægelige dokumentation, som de har indhentet, og med baggrund i de samtaler og den kommunikation, menighedsrådet har haft med den sygemeldte medarbejder.
Menighedsrådet kan inddrage arbejdspladsens konkrete forhold og/eller medarbejderens forhold til at foretage den endelige vurdering til brug for den videre proces i sagen og til en eventuel afslutning af ansættelsesforholdet begrundet i sygdom og det medfølgende fravær fra arbejdspladsen.