Som arbejdsgiver har I ansvaret for at indkalde til og afholde MUS med alle medarbejdere. Der bør afsættes god tid – normalt 1½ til 2 timer – så der er mulighed for at drøfte alle emner grundigt.
Der er ingen fastsatte krav til samtalens indhold og form, men arbejdsgiveren skal sikre de bedste rammer for en frugtbar samtale om kompetenceudvikling.
Samtalen tager udgangspunkt i medarbejderens nuværende opgaver, men den skal også fokusere på fremtidige opgaver, der skal løses for at understøtte menighedsrådets prioriteringer. Det er vigtigt at inddrage medarbejderens kvalifikationer, ønsker til nye opgaver samt behov for kompetenceudvikling, så fremtidige opgaver kan løses tilfredsstillende.
Samtalen skal ikke bruges til at løse eventuelle konflikter på arbejdspladsen eller til at kritisere kollegaer eller menighedsrådsmedlemmer. Den slags emner håndteres uden for MUS-regi.
Ved slutningen af samtalen kan der udformes skriftlige udviklingsmål. Det anbefales, at disse mål skrives ned i et skema, som også indeholder en plan for, hvordan målene skal nås.
Samtalen er fortrolig, hvilket betyder, at indholdet – bortset fra konkrete ønsker om kurser, uddannelser og lignende – ikke skal deles med menighedsrådet. Den nærmeste leder skal dog informere menighedsrådet om de aftalte ønsker, så menighedsrådet kan prioritere dem.
Kontaktpersonen har som regel ikke kompetence til at træffe beslutninger med økonomiske konsekvenser. Ønsker og aftaler om nye uddannelser, kurser eller opgaver skal derfor efterfølgende godkendes af menighedsrådet. Der findes skemaer, som kan benyttes til samtalen. Link til skemaerne findes under punktet "Vil du vide mere?" nedenstående.
Ansatte, der er fyldt 60 år, skal i forbindelse med medarbejderudviklingssamtalen (MUS) have tilbud om at drøfte seniorperspektiver.