De forvaltningsretlige principper, som er en del af de almindelige retsgrundsætninger, har samme virkning som de love, der gælder for forvaltningsmyndigheder.
Principperne stiller krav om, hvilke hensyn der må og ikke må indgå i jeres afgørelse samt vurderingen af de hensyn. Principperne er relevante i en lang række af de skøn, som I foretager i jeres forvaltningsmyndighedsudøvelse.
Et skøn er en afvejning af de hensyn, der lægges vægt på ved en afgørelse. Skøn udøves fx i ansættelsessituationer, hvor et hensyn (fx en særlig kvalifikation) typisk tillægges større vægt end andre.
Principperne er udviklet på baggrund af en mangeårig retspraksis og findes ikke i nogen lov.
Lighedsprincippet: Lighedsprincippet dikterer, at lige tilfælde skal behandles ens, og ulige tilfælde skal behandles forskelligt med en saglig begrundelse. Dette betyder ikke, at alle skal behandles ens, men at forskelsbehandling skal kunne begrundes ud fra saglige kriterier.
Proportionalitetsprincippet: Proportionalitetsprincippet kræver, at der skal være en rimelig sammenhæng mellem det ønskede mål og de midler, der anvendes for at opnå dette mål. Ved anvendelse af dette princip skal menighedsrådet vælge den mindst indgribende foranstaltning, der stadig opnår det ønskede resultat.
For eksempel:
En kirketjener kommer for sent til en tjeneste. Her vil det ikke være proportionalt at afskedige vedkommende, når en mindre indgribende foranstaltning i form af en advarsel måske vil være nok til, at vedkommende ikke kommer for sent igen.
Forbud mod skøn under regel: Dette princip forbyder opstilling af retningslinjer, der eliminerer skønnet i individuelle sager, hvor det er nødvendigt at afveje forskellige hensyn.
For eksempel:
Møder en ansat ikke op på arbejdspladsen en dag, har I i menighedsrådet pligt til at skønne, hvad udeblivelsen kan skyldes, inden I skrider til bortvisning med mere. Det kan fx være, at den ansatte er kommet til skade og ligger på hospitalet og ikke er i stand til at give arbejdsgiverne besked.
Magtfordrejningsgrundsætning:
Grundsætningen om magtfordrejning forbyder menighedsrådet at bruge sin kompetence til andet end det, den ifølge lovgivningen er givet til. Man kan også kalde det en grundsætning om saglig forvaltning.
For eksempel:
Som menighedsråd har I efter lovningen kompetence til at administrere kirkeskatteydernes penge til at ansætte personale, så kirken kan betjenes efter jeres anvisninger. Den kompetence vil ikke kunne bruges til at varetage andre hensyn, fx at sikre lokal beskæftigelse ved kun at ansætte lokale borgere, fordi I har pligt til at ansætte den bedst egnede til stillingen.
Disse forvaltningsretlige principper er afledt af retspraksis og udgør en vigtig del af den juridiske ramme, som menighedsrådet skal operere indenfor. De sikrer, at afgørelser truffet af menighedsrådet er retfærdige, transparente og i overensstemmelse med loven.