Menighedsrådet som myndighed

Et menighedsråd er en offentlig forvaltningsmyndighed. Det betyder, at jeres arbejde, sagsbehandling og beslutninger skal følge de offentligretlige regler, herunder reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven og de såkaldte forvaltningsretlige grundsætninger. De forskellige regelsæt vil blive uddybet nedenfor i dette kapitel.

De forskellige regelsæt skal og kan ikke adskilles, men skal iagttages samlet.

Et ansættelsesforhold i folkekirken er, ligesom ansættelsesforhold i stat, regioner og kommuner, omfattet af lovens regler. Det betyder, at afgørelser om ansættelse og afskedigelse er omfattet af lovens regler for sagsbehandling.

1. De offentligretslige regler

Forvaltningslovens formål er at fastsætte regler for sagsbehandlingen i sager, hvor en offentlig forvaltning træffer en afgørelse om borgernes forhold. Forvaltningsloven fastlægger de grundlæggende regler for, hvordan offentlige myndigheder skal behandle sager og træffe afgørelser og dermed sikre en retfærdig, ensartet og gennemsigtig sagsbehandling.

De mest centrale formål med forvaltningsloven er at sikre borgernes rettigheder ved at fastlægge klare procedurer for, hvordan sager behandles, og afgørelser træffes. Dette inkluderer retten til aktindsigt, partshøring, begrundelse for afgørelser og klageadgang.

Loven skal også fremme åbenhed i den offentlige forvaltning, så borgerne kan se, hvordan deres sager behandles, og hvilke kriterier der lægges til grund for afgørelser, samt sikre, en ensartet behandling af sager, som bidrager til, at borgerne kan forudsige, hvordan deres sag vil blive behandlet, og hvad de kan forvente af den offentlige forvaltning.

Offentlighedsloven har til formål at sikre offentligheden adgang til viden om, hvad den offentlige forvaltning foretager sig.

Det er et grundlæggende demokratisyn, at borgeren skal kunne få at vide, hvad et valgt offentligt organ bruger skatteydernes penge til, hvordan det forvalter sin kompetence, og på hvilket grundlag det træffer sine afgørelser. 

Derfor er grundsubstansen i offentlighedsloven, at enhver borger har som udgangspunkt adgang til aktindsigt i alt, hvad en offentlig myndighed ligger inde med. Der er ikke krav om, at borgeren skal forklare, hvad borgeren skal bruge oplysningerne til.

Det er med andre ord en del af den demokratiske kontrol, at borgeren skal have adgang til at se, hvordan et menighedsråd forvalter sine kompetencer som myndighed og sin økonomi.

Der er naturligvis en række undtagelser. Der er en række forhold, hvor andre hensyn skal vægtes højere end hensynet til den demokratiske kontrol.

Af mest relevans for menighedsrådet som arbejdsgiver er undtagelsen af enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold.

Ud over at iagttage ovenstående, så skal I som offentlig arbejdsgiver også udøve god arbejdsgiveradfærd. Vil du læse mere om god arbejdsgiveradfærd? Se link under "Vil du vide mere"

1.1 Partshøring

Det følger af forvaltningslovens § 19 stk.1, at en part skal høres inden der træffes en afgørelse, som er til ugunst for vedkommende. Partshøringen sikrer, at den, der er part i en sag, får mulighed for at sætte sig ind i og kommentere myndighedens beslutningsgrundlag, inden der træffes en endelig afgørelse.

En grundpille i den offentlige forvaltning er "sagsoplysningen". En sag skal være tilstrækkeligt oplyst, inden menighedsrådet kan træffe en afgørelse, og en væsentlig del af processen er partshøringen. Ifølge forvaltningsloven skal der ske partshøring om de faktiske forhold, når der træffes en afgørelse til ugunst for parten. Typiske situationer i et menighedsråd omfatter afskedigelse, advarsel og væsentlige stillingsændringer.

I afskedigelsessager gælder der ifølge retspraksis en udvidet partshøring, som ud over de faktiske forhold også skal omfatte den juridiske og bevismæssige vurdering af sagen.

Partshøringen er en retssikkerhedsgaranti, der sikrer afgørelsens rigtighed. Manglende partshøring kan i mange tilfælde medføre, at afgørelsen bliver ugyldig.

Den ansatte har ikke pligt til at afgive en udtalelse ved partshøring. Hvis der ikke kommer svar fra den ansatte inden for den frist, som menighedsrådet har angivet, kan menighedsrådet træffe afgørelse på det eksisterende grundlag. 

1.2 Notatpligt

Ifølge offentlighedsloven og de almindelige retsgrundsætninger for god offentlig forvaltning har offentlige myndigheder notatpligt. Dette gælder, når der fremkommer nye faktiske oplysninger af betydning i en sag samt ved alle væsentlige ekspeditioner i en sag.

Der er pligt til at skrive et notat, når menighedsrådet træffer en afgørelse og modtager mundtlige oplysninger. Det gælder også, når menighedsrådet på anden måde får oplysninger, som vedrører en sags faktiske omstændigheder og som er af betydning for sagens afgørelse, men ikke fremgår af sagens øvrige dokumenter.

Der er tre hovedformål med notatpligten:

  • At dokumentere alle oplysninger og beslutninger som bidrager til sagens bevismæssige grundlag eller skabe klarhed over sagens faktiske omstændigheder.
  • At sikre borgerens ret til aktindsigt. Den ret kan kun håndhæves, hvis oplysningerne er noteret.
  • At sagen kan dokumenteres over for kontrolmyndigheder.

Notatpligten gælder uanset, hvordan oplysningerne modtages – telefonisk, ved samtale eller under et møde. Derfor er det en god idé at skrive et referat fra alle møder, der holdes med en ansat og sørge for, at alle mødedeltagere bliver bekendt med referatets indhold og eventuelt underskriver referatet.  Ud over pligten til at tage notat, kan der også være situationer, hvor det er en fordel at lave et notat.

Notatet skal laves i et selvstændigt dokument og formuleres, så det er egnet til at kunne udgøre dokumentation, hvis det skulle blive nødvendigt. Det er vigtigt at huske, at notatet vil kunne blive omfattet af en aktindsigt og dermed læses af andre.  

1.3 Repræsentation og bisidder

En ansat ved et menighedsråd har altid ret til at medtage eller lade sig repræsentere af en selvvalgt bisidder, når der er indledt en sag om fx advarsel eller afskedigelse, eller når den ansatte er indkaldt til samtale. Det betyder, at menighedsrådet ikke kan afslå en ansats anmodning om at lade sig repræsentere af en bisidder. Repræsentation kan fx ske ved, at en faglig organisation deltager i møder om den ansattes ansættelse. Den ansatte kan også vælge at tage en ven eller et familiemedlem med til et møde om sin ansættelse.

Menighedsrådet har tilsvarende ret til at benytte bisiddere eller partsrepræsentanter. 

1.4 Habilitet

Menighedsråd kan til tider støde på situationer, hvor spørgsmål om habilitet og inhabilitet opstår i forbindelse med en konkret sags afgørelse. Reglerne om habilitet og inhabilitet er til for at sikre, at der ikke kan rejses tvivl om de afgørelser, menighedsrådet som offentlig myndighed træffer. Inhabilitet omfatter hele sagsbehandlingen, inklusive alt forberedelsesarbejde.

I personalesager kunne et eksempel være, hvis et menighedsråd ansætter formandens søn som graver ved kirken. I så fald skal formanden erklæres inhabil og kan ikke deltage i sagsbehandlingen fra det øjeblik, han/hun bliver klar over, at sønnen søger stillingen.

1.5 Aktindsigt i personalesager

Aktindsigt er retten til at få adgang til offentlige dokumenter og oplysninger. Det er en central rettighed, der sikrer gennemsigtighed i den offentlige forvaltning. En væsentlig del af aktindsigtsretten er, at borgere har mulighed for at anmode om indsigt i dokumenter, der vedrører dem selv eller offentlige anliggender. 

Alle og enhver kan ansøge om aktindsigt. Dog er der særlige regler for aktindsigt vedrørende sager om ansættelse og forfremmelse i det offentlige. Disse sager er normalt undtaget fra retten til aktindsigt, hvilket omfatter både tjenestemandsansættelser og ansættelser på overenskomst.  Bestemmelsen omfatter også det offentliges udpegning af medlemmer til offentlige udvalg.

Undtagelsen gælder dog ikke for situationer, hvor der ikke oprettes et egentligt tjenesteforhold, fx når der hyres håndværkere eller advokater til specifikke opgaver.

Generelt er andre typer personalesager, herunder sager om suspension eller afskedigelse af offentligt ansatte, også undtaget fra reglen om aktindsigt.

Disse bestemmelser anvendes typisk i forbindelse med almindelige personalesager ved ansættelse og klagesager over ansattes adfærd.

Uden for disse bestemmelser falder mere generelle personaleadministrative anliggender, fx udvikling af sygefraværspolitikker.

En ansat har altid ret til aktindsigt i sin egen personalemappe. Det indebærer, at de kan få adgang til dokumenter og oplysninger relateret til deres ansættelsesforhold, herunder eksempelvis ansættelseskontrakter, lønoplysninger og eventuelle klagesager, referater og mere, dog med undtagelse af interne arbejdsdokumenter som fx. rådgivningsnotater fra organisationer som stiftet eller Landsforeningen af Menighedsråd.

Det er vigtigt at bemærke, at andre personer eller eksterne parter normalt ikke har ret til at få aktindsigt i en ansats personalesag. Dog kan den ansatte give fuldmagt til en tredjeperson til at anmode om aktindsigt på den ansattes vegne. Hvis en ansat giver en tredjeperson, fx deres faglige organisation, fuldmagt til at anmode om aktindsigt i deres personalesag, kan tredjepersonen få samme indsigt. Det er vigtigt, at fuldmagten dokumenteres. Det er menighedsrådet, som skal sikre sig, at fuldmagten bliver dokumenteret.

1.6 Krav om begrundelse

Når offentlige myndigheder træffer afgørelser, skal det ske med en saglig begrundelse. Det følger af forvaltningslovens regler. Begrundelsen skal forklare, hvorfor afgørelsen har fået netop det indhold, den har.

Begrundelsen skal indeholde en præcis henvisning til de retsregler, som afgørelsen træffes i henhold til. Der skal henvises til de relevante love og overenskomster med titel, nr. og dato samt paragraffer, stk., nr., litra, led og så videre. Hvis det er nødvendigt, skal begrundelsen også indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Hvor omfattende og detaljeret redegørelsen skal være, afhænger af den enkelte sag.

Ved skønsmæssige afgørelser skal der i begrundelsen være en redegørelse for de hovedhensyn, der har været bestemmende for udøvelsen af skønnet. Det betyder, at menighedsrådet skal oplyse om de kriterier, der er lagt til grund for afgørelsen. I begrundelsen skal der også tages stilling til eventuelle partsanbringender. Partsanbringender er de argumenter og synspunkter, som parterne har fremført i sagen, typisk via vedkommendes høringssvar.

Ud over de ovenstående offentlige regler, som menighedsrådet skal overholde, er der også en række forvaltningsretlige principper, der skal iagttages.

2. De forvaltningsretlige principper

De forvaltningsretlige principper, som er en del af de almindelige retsgrundsætninger, har samme virkning som de love, der gælder for forvaltningsmyndigheder.

Principperne stiller krav om, hvilke hensyn der må og ikke må indgå i jeres afgørelse samt vurderingen af de hensyn. Principperne er relevante i en lang række af de skøn, som I foretager i jeres forvaltningsmyndighedsudøvelse.

Et skøn er en afvejning af de hensyn, der lægges vægt på ved en afgørelse. Skøn udøves fx i ansættelsessituationer, hvor et hensyn (fx en særlig kvalifikation) typisk tillægges større vægt end andre.

Principperne er udviklet på baggrund af en mangeårig retspraksis og findes ikke i nogen lov.

Lighedsprincippet: Lighedsprincippet dikterer, at lige tilfælde skal behandles ens, og ulige tilfælde skal behandles forskelligt med en saglig begrundelse. Dette betyder ikke, at alle skal behandles ens, men at forskelsbehandling skal kunne begrundes ud fra saglige kriterier.

Proportionalitetsprincippet: Proportionalitetsprincippet kræver, at der skal være en rimelig sammenhæng mellem det ønskede mål og de midler, der anvendes for at opnå dette mål. Ved anvendelse af dette princip skal menighedsrådet vælge den mindst indgribende foranstaltning, der stadig opnår det ønskede resultat.

For eksempel:

En kirketjener kommer for sent til en tjeneste. Her vil det ikke være proportionalt at afskedige vedkommende, når en mindre indgribende foranstaltning i form af en advarsel måske vil være nok til, at vedkommende ikke kommer for sent igen. 

Forbud mod skøn under regel: Dette princip forbyder opstilling af retningslinjer, der eliminerer skønnet i individuelle sager, hvor det er nødvendigt at afveje forskellige hensyn.

For eksempel:

Møder en ansat ikke op på arbejdspladsen en dag, har I i menighedsrådet pligt til at skønne, hvad udeblivelsen kan skyldes, inden I skrider til bortvisning med mere. Det kan fx være, at den ansatte er kommet til skade og ligger på hospitalet og ikke er i stand til at give arbejdsgiverne besked.

Magtfordrejningsgrundsætning:

Grundsætningen om magtfordrejning forbyder menighedsrådet at bruge sin kompetence til andet end det, den ifølge lovgivningen er givet til. Man kan også kalde det en grundsætning om saglig forvaltning.

For eksempel:

Som menighedsråd har I efter lovningen kompetence til at administrere kirkeskatteydernes penge til at ansætte personale, så kirken kan betjenes efter jeres anvisninger. Den kompetence vil ikke kunne bruges til at varetage andre hensyn, fx at sikre lokal beskæftigelse ved kun at ansætte lokale borgere, fordi I har pligt til at ansætte den bedst egnede til stillingen. 

Disse forvaltningsretlige principper er afledt af retspraksis og udgør en vigtig del af den juridiske ramme, som menighedsrådet skal operere indenfor. De sikrer, at afgørelser truffet af menighedsrådet er retfærdige, transparente og i overensstemmelse med loven.

3. Ledelsesret og -pligt

Ledelsesretten er arbejdsgivers ret til at lede og fordele arbejdet.

De beslutninger, som en arbejdsgiver træffer i henhold til ledelsesretten, er bindende for medarbejderne. Menighedsrådet har som arbejdsgiver ledelsesretten. 

Ledelsesretten giver jer blandt andet retten til at:

  • ansætte den arbejdskraft, I ønsker, uanset om de er organiseret eller uorganiseret.
  • give instruktioner for, hvordan arbejdet skal udføres.
  • fortolke de regler, der gælder for ansættelsesforholdet (fortolkningsprivilegium).
  • indføre nødvendige kontrolforanstaltninger.
  • fastlægge arbejdstiden inden for de rammer, der er aftalt i overenskomster.
  • indføre bestemmelser, der gælder på arbejdspladsen (personalepolitikker), herunder retningslinjer for syge- og raskmelding, rygning og alkohol.
  • udforme retningslinjer for medarbejdernes brug af e-post og internet.
  • afskedige ansatte, når det er sagligt begrundet i enten den ansattes forhold eller arbejdspladsens behov.

Ledelsespligt 

Som arbejdsgiver har I både ledelsesret og ledelsespligt. Ledelsesretten er fastlagt i retspraksis.

Ledelsespligten indebærer, at I som arbejdsgiver ikke blot har ret, men også pligt til at lede på de nævnte områder. Det betyder, at hvis en medarbejder for eksempel ikke udfører sine arbejdsopgaver tilfredsstillende eller udviser en kritisabel adfærd over for andre ansatte, kirkens brugere eller andre, har I pligt til at reagere. I skal instruere medarbejderen i, hvordan menighedsrådet ønsker arbejdet udført, eller hvordan samtaleformen/adfærden skal være på arbejdspladsen.

Som menighedsråd er I arbejdsgiver for kirkens ansatte, med undtagelse af præsterne. En af jeres opgaver er derfor at lede kirkens ansatte i den retning, I ønsker for kirken. Det er dog ikke hele menighedsrådet, som skal instruere og rådgive medarbejderne. Til at varetage opgaven skal I vælge en kontaktperson i menighedsrådet.

De fleste menighedsråd har fagligt dygtige og samvittighedsfulde medarbejdere med den nødvendige uddannelse og erfaring. Derfor vil det ofte være naturligt at overlade en del af ansvaret til medarbejderne selv.

3.1 Kontrolforanstaltninger 

Retten til at føre kontrol med medarbejdernes arbejde er en del af ledelsesretten.

Der er naturligvis grænser for, hvad en arbejdsgiver må kontrollere. Som hovedregel gælder det, at kontrol skal være sagligt begrundet.

For at udføre kontrol med medarbejderne skal følgende være opfyldt:

  • Kontrolforanstaltninger skal være saglige og fornuftigt begrundede.
  • Kontrolforanstaltninger må ikke være krænkende.
  • Kontrolforanstaltninger må ikke medføre tab eller uforholdsmæssig ulempe for medarbejderen.

Et eksempel på dagligdags kontrol er en kasserer, der ønsker at gennemgå graverens bilag. Det er sagligt begrundet, og hvis kassereren henvender sig til graveren i arbejdstiden, kan det heller ikke anses som en stor ulempe. 

Indgribende kontrol

Hvis der er behov for at indføre en mere indgribende kontrol end den almindelige dagligdagskontrol, skal dette, ifølge aftalen om kontrolforanstaltninger, varsles til medarbejderne med seks ugers varsel. Medarbejderne skal informeres om, hvilke kontrolforanstaltninger der indføres, og begrundelsen for disse.

Desuden skal medarbejderne have besked om, hvilke oplysninger der indsamles, og hvordan de vil blive håndteret. Dette gælder fx ved menighedsrådets overvågning af medarbejderens brug af internet og e-mail på menighedsrådets computer, eller hvis der indføres pligt til at tage en alkoholtest.

3.2 Instruktionsbeføjelsen – Arbejdsgivers ret til at give instrukser

Som menighedsråd har I naturligvis holdninger til, hvordan I ønsker, at resultatet af medarbejdernes arbejde skal være. For eksempel ønsker I måske, at kirkegården ser pæn ud, når folk kommer til gudstjeneste om søndagen, eller at medarbejderne møder i god tid inden gudstjenester og kirkelige handlinger. Når I sørger for, at medarbejderne kender til jeres holdninger og forventninger, giver det dem klare pejlemærker for arbejdet og mulighed for at tilrettelægge deres arbejde på en måde, der lever op til jeres forventninger. 

Selvom I har gjort jeres holdninger og forventninger klare, kan der opstå situationer, hvor I har brug for at give mere direkte instruktioner om, hvordan arbejdet skal udføres. Dette er også en ret I har, ifølge ledelsesretten. Brug af denne ret til at give direkte instrukser skal dog ske inden for de rammer, der gælder for folkekirkens ansatte. Kravene skal være sagligt begrundede, have relevans for arbejdet, og stå i rimeligt forhold til det mål, menighedsrådet forfølger – de skal være proportionale.

I dagligdagen vil det være kontaktpersonen, der vurderer situationen og kommunikerer med medarbejderne om holdninger, forventninger og eventuelle direkte instrukser, så medarbejderne ikke modtager anvisninger fra alle menighedsrådsmedlemmer.

En del af ledelsesretten består i retten til at give instrukser for, hvordan arbejdet skal udføres. Som tidligere nævnt vil det ofte være mest relevant at give instrukser for arbejdets resultat, fx: "Hækken skal være klippet inden Skt. Hans, og den skal klippes i en bestemt form og højde." Det vil sjældnere være nødvendigt at give instrukser om arbejdsmetoden, medmindre der er tale om hensyn til arbejdsmiljøet. I de tilfælde er det naturligt og nødvendigt at kræve, at medarbejderne bruger de metoder og personlige værnemidler, der er lovpligtige.

3.3 Reglementariske forskrifter

Som menighedsråd har I også ret til at fastsætte regler for arbejdspladsen. Det kan inkludere regler for indtagelse af alkohol på arbejdspladsen, hvor på kirkens areal medarbejderne må parkere, og hvor rygning eventuelt må finde sted. I har også ret til at stille krav til medarbejdernes opførsel, da de udfører deres arbejde på vegne af jer. Det er derfor rimeligt, at I kræver, at medarbejderne møder menigheden og besøgende på kirkegården på en måde, der er acceptabel for jer. Det samme gælder krav til påklædning under arbejdet. I det omfang, I betaler for arbejdstøj, kan I stille meget konkrete krav.

3.4 Arbejdsgiverens fortolkningsprivilegium

En del af den generelt anerkendte ledelsesret er, at arbejdsgiveren har førstefortolkningsretten. Det betyder, at hvis medarbejderen og arbejdsgiveren er uenige om fortolkningen af en bestemmelse i arbejdsvilkårene, er det i første omgang arbejdsgiveren, der bestemmer, hvordan bestemmelsen skal forstås, og medarbejderen skal rette sig efter dette.

Der kan opstå uenighed om en lovbestemmelse, en overenskomstbestemmelse, en cirkulærebestemmelse, en lokal aftale eller regler, som arbejdsgiveren har fastsat. Denne form for uenighed kan ikke bruges som begrundelse for, at medarbejderen nægter at følge arbejdsgiverens anvisninger.

Fortolkningsprivilegiet er med til at sikre, at tvivl i sådanne sager afklares via de centrale organisationer – det vil sige de faglige organisationer, By-, Land- og Kirkeministeriet eller eventuelt Finansministeriet – og ikke fører til arbejdsstandsning, heller ikke hvad angår enkeltopgaver. Dette er en del af fredspligten. En medarbejder har kun ret til at nægte at udføre en arbejdsopgave, hvis den udgør en risiko for medarbejderens sikkerhed og sundhed, eller hvis den åbenlyst strider mod lovgivningen.

Hvis et menighedsråd for eksempel pålægger en kirketjener at stille et glas vand på prædikestolen til præsten, og kirketjeneren mener, at han ikke har pligt til det, må kirketjeneren stadig gøre det og derefter rejse spørgsmålet via sin faglige organisation. Organisationen kan så tage fortolkningsspørgsmålet op efter de gældende regler. Indtil der foreligger en afgørelse, enten via forhandling, dom, voldgift eller fra By-, Land- og Kirkeministeriet, har kirketjeneren pligt til at stille det omdiskuterede glas vand frem til præsten. I øvrigt er der ikke tvivl om, at kirketjeneren skal stille vandet frem – det er en del af ledelsesretten.

3.5 Medarbejderne skal vide, hvad menighedsrådet kræver

Som arbejdsgiver er det jeres ansvar at gøre medarbejderne bekendt med jeres krav til dem. Det er også jeres ansvar at sørge for, at der i dagligdagen tales om arbejdet, særligt hvis I ønsker, at noget skal ske på en anden måde.

Det er ikke konstruktivt for nogen parter at samle et halvt års utilfredshed op og kun diskutere problemerne internt i menighedsrådet. Det er nødvendigt, at I, gennem kontaktpersonen, fortæller jeres medarbejdere, hvad der forventes af dem. Ellers har de ikke mulighed for at rette op på eventuelle problemer.

I de fleste tilfælde er almindelige mundtlige anvisninger tilstrækkelige. Der er ikke et generelt krav om, at almindelige dagligdags ledelsesanvisninger skal være skriftlige. Et eksempel på en almindelig dagligdags ledelsesanvisning kunne være: "Vi vil gerne have, at du tager imod folk inde i kirken og udleverer salmebøger i stedet for at stå udenfor og sige goddag."

Indhold
  1. De offentligretslige regler
    1. Partshøring
    2. Notatpligt
    3. Repræsentation og bisidder
    4. Habilitet
    5. Aktindsigt i personalesager
    6. Krav om begrundelse
  2. De forvaltningsretlige principper
    1. Ledelsesret og -pligt
      1. Kontrolforanstaltninger 
      2. Instruktionsbeføjelsen – Arbejdsgivers ret til at give instrukser
      3. Reglementariske forskrifter
      4. Arbejdsgiverens fortolkningsprivilegium
      5. Medarbejderne skal vide, hvad menighedsrådet kræver