Hvis en kontaktperson eller den med det daglige ledelsesansvar vurderer, at det er nødvendigt at holde en tjenstlig samtale, skal det besluttes i menighedsrådet.
Kontaktpersonen eller den med det daglige ledelsesansvar kan have en selvstændig kompetence til at indkalde til en tjenstlig samtale, hvilket betyder, at menighedsrådet ikke skal træffe en beslutning om indkaldelsen.
Hvis indkaldelsen ikke kræver en beslutning i menighedsrådet, er det dog relevant, at menighedsrådet som arbejdsgiver orienteres om det og måske endda indgår i en drøftelse og vidensudveksling forud for indkaldelsen, så kontaktpersonen eller den med det daglige ledelsesansvar har den nødvendige opbakning til den videre proces. Det er også relevant, hvis det efterfølgende bliver nødvendigt at bringe en ansættelsesretlig sanktion i spil, som fx at indlede en afskedigelse.
Ved afholdelse af en tjenstlig samtale er det naturligt, at kontaktpersonen, eller den med det daglige ledelsesansvar, deltager sammen med en mere fra menighedsrådet.
Det kan også være relevant, at en eventuel daglig leder eller kirkegårdsleder deltager for at belyse de anførte kritikpunkter, hvis det er en medarbejder fra et af deres respektive områder, det drejer sig om.
En tjenstlig samtale handler om udfordringer med medarbejderens manglende udførelse af arbejdsopgaver, niveauet for arbejdets udførsel eller medarbejderens adfærd.
Formålet med en tjenstlig samtale er at indskærpe over for medarbejderen, hvordan arbejdet ønskes udført eller hvilken adfærd, der forventes af medarbejderen fremover. Herudover kan en afklaring af fakta, misforståelser og uenigheder også være relevant.
Ved den tjenstlige samtale har medarbejderen mulighed for at fortælle om sin oplevelse af de forskellige kritikpunkter. Det er ikke nødvendigt, at menighedsrådet som arbejdsgiver og medarbejderen bliver enige om, hvad der er foregået, men det er meget vigtigt, at man som arbejdsgiver klart og tydeligt tilkendegiver, hvad der forventes af medarbejderen fremover – uanset om det drejer sig om arbejdets udførsel eller medarbejderens adfærd.
Medarbejderen skal have mulighed for at medbringe en bisidder til samtalen. Bisidderen vil ofte være en repræsentant fra den relevante faglige organisation, men kan også være en ven, ægtefælle, kollega etc. Det er medarbejderen, som bestemmer, hvem vedkommende ønsker med som bisidder, eller om medarbejderen kommer alene. Menighedsrådet har ikke ret til at blive informeret om det forud for mødet.
Medarbejderen har pligt til at deltage i en tjenstlig samtale. Undgå at indkalde på medarbejderens fridag.