Efter § 14 i bekendtgørelse om begravelse og ligbrænding skal jordfæstelse eller ligbrænding ske senest 8 dage efter dødsfaldet med mindre andet gælder i henhold til sundhedslovgivningen. Kirkegårdsbestyrelsen eller krematoriet kan dog med embedslægens tilslutning give tilladelse til at forlænge fristen, "når forholdene taler derfor".
Styrelsen for Patientsikkerhed har givet en stående tilladelse til, at kirkegårdsbestyrelsen/krematoriet forlænger fristen fra 8 til 14 dage, når afdøde kan opbevares i et lokale med en temperatur på højst 4 grader indtil kort tid forud for begravelsen eller ligbrændingen. Læs eventuelt yderligere her: Udsættelse af begravelse | Styrelsen for Patientsikkerhed
I forhold til forpligtelsen til at afdøde opbevares i et lokale med en temperatur på højst 4 grader er det GiasCentrets opfattelse, at en forlængelse af fristen på 8 dage i forhold til jordfæstelse eller ligbrænding forudsætter, at afdøde kan opbevares ved en temperatur på højst 4 grader i hele perioden, det vil sige fra dødsfaldet indtil kort tid forud for begravelsen eller ligbrændingen, og at der således ikke blot er krav om, at afdøde kan opbevares ved en temperatur på højst 4 grader efter de 8 dage (i den ”forlængede” periode).
GiasCentret forstår videre reglerne sådan, at der ikke er krav i forhold til, hvilken temperatur afdøde skal opbevares ved, når jordfæstelse eller ligbrænding sker senest 8 dage efter dødsfaldet.
Hvis kirkegårdsbestyrelsen/krematoriet har givet tilladelse til at forlænge fristen, gælder kravet om, at afdøde skal opbevares ved en temperatur på højst 4 grader indtil "kort tid" forud for begravelsen eller ligbrændingen. "Kort tid" i den forbindelse må fortolkes restriktivt, det vil sige, at der er tale om et meget begrænset tidsrum afhængig af, hvor afdøde opbevares, og hvor højtideligheden/jordfæstelsen/ligbrændingen finder sted.
By-, Land- og Kirkeministeriet har oplyst, at spørgsmålet om, hvem der har forpligtelsen til at stille kølekapacitet til rådighed, ikke som sådan er reguleret ud over, at lig skal opbevares forsvarligt, og at det er den, der "har" afdøde, der har forpligtelsen hertil. Der er ikke nogen myndigheder, der er retligt forpligtede til at stille kølekapacitet til rådighed.
Det må med henvisning hertil konkluderes, at folkekirken ikke har nogen selvstændig forpligtelse til at stille kølekapacitet til rådighed.