Dialog guide

Indledende fase i etablering af samarbejde
Et samarbejde mellem menighedsråd kan bestå af eksisterende og nye opgaver. Kun fantasien sætter grænser, da alle kirkens opgaver kan løses i samarbejde, blot der skrives en kortfattet vedtægt, hvor jeres aftaler om samarbejdet skrives ind.
Vil I samarbejde med et andet menighedsråd om aktiviteter eller drift er det en god idé tidligt i forløbet at nedsætte et forum, hvor I kan få snakket om mulighederne i fællesskab. Beslutninger om samarbejde tages i eget menighedsråd, men idéerne kan udvikles sammen.  Sæt jer sammen og tal fx om følgende emner:

  • Visioner og mål med samarbejde
  • Samarbejdets indhold og økonomi
  • Inddragelse af medarbejdere

Visioner og målet med samarbejde
Det er vigtigt, at I får snakket om, hvad målet for samarbejdet skal være. Et tydeligt mål er vigtigt for at skabe et godt fundament, og målet bliver styrende for den måde i aftaler samarbejdet på. Følgende spørgsmål kan bruges til afklaring af dette: 

  • Hvad er visionen og målet med samarbejdet? Hvad drømmer vi om at kunne opnå gennem samarbejdet?
  • Hvilke sogne skal samarbejdet omfatte?
  • Hvem samarbejder vi allerede med? Hvilke gode erfaringer har vi med samarbejde?

Der kan være brug for en bredere drøftelse af visioner og målsætning for menighedsrådene forud for et samarbejde.

1. Samarbejdets indhold

Ud fra målene skal I afstemme forventninger til, hvad samarbejdet skal indeholde. Til afklaring af indhold kan følgende spørgsmål være en hjælp:

  • Hvilke dele af menighedsrådenes områder forestiller vi os at skulle samarbejde om?
  • Er der nye områder vi vil opdyrke gennem samarbejde?
  • Hvilke foreløbige økonomiske aspekter ser vi ved samarbejde?

Tilrettelæggelsen af samarbejde kan foregå efter flere forskellige modeller. Du kan læse mere om mulighederne her.

Det er en fordel at opsamle konklusionerne på drøftelserne i skabelon for vedtægt til samarbejde, som også bliver rammen om det fremtidige samarbejde. Den bruger I også, når menighedsrådet beslutter at indgå i samarbejdet. Find vedtægterne under underpunkterne ”Kom godt i gang”.

2. Inddragelse af medarbejdere

Når samarbejdet får betydning for medarbejdere, skal I tage højde for, hvordan de inddrages i processen. Det er jer som arbejdsgivere, der har beslutningskompetencen vedrørende samarbejde. De fleste medarbejdere har mere detaljeret viden om opgaverne end det er muligt for jer at have. Det vil derfor ofte være relevant at inddrage medarbejdernes viden ved at mødes med medarbejderne om mulighederne for samarbejde. Følgende spørgsmål kan bruges:

  • Hvilken ledelsesmæssig betydning har et samarbejde og hvordan skal medarbejdere inddrages i processen?
  • Hvordan vil vi anvende medarbejdernes viden i processen?
  • Hvordan sikrer vi, at medarbejderne bliver informeret om ændringer på en god måde?

Indhold
  1. Samarbejdets indhold
    1. Inddragelse af medarbejdere