Hvis en medarbejder eller frivillig er kommet ud for en arbejdsulykke, bør det først afklares, om den, der er kommet til skade, har krav på erstatning efter arbejdsskadesikringsloven.
Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der træffer afgørelse, om en konkret sag er omfattet af arbejdsskadesikringsloven. Det er derfor vigtigt, at skaden anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring inden senest 14 dage efter tilskadekomstdagen, hvis ulykken må antages at kunne begrunde krav på ydelser efter loven, fx fysioterapi.
Arbejdsulykker skal anmeldes gennem anmeldesystemet EASY på Virk.
Anmeld arbejdsulykke
Bemærk, at for præster er det stiftet, som arbejdsgiver, der anmelder arbejdsskaden.
Policenummer til arbejdsskader er 7020 1991 og policens startdato er: 1. januar 2014
Alle arbejdsskader skal anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), via EASY. Ved anmeldelse skal Folkekirkens Forsikringsenhed vælges som forsikringsselskab, som samtidig forestår eventuel udbetaling af erstatning. Når en arbejdsulykke er blevet anmeldt i EASY, bliver anmeldelsen automatisk sendt videre til de rigtige modtagere. Det kan for eksempel være Arbejdsmarkedets Erhvervssikring eller Arbejdstilsynet.
Der vil altid blive sendt en kvittering for anmeldelsen til institutionens officielle mailadresse: xxxx@sogn.dk.