Selv om kirkerne ikke er fredede, fremstår de i en stand, som er unik for middelalderbygninger.
Vedligeholdet af de danske kirker varetages i et samarbejde mellem menighedsråd, de kirkelige myndigheder (provstiudvalg, stiftsøvrighed og kirkeministeriet) samt en række fagkonsulenter.
Dette samarbejde strækker sig tilbage til 1861, hvor der blev der udsendt en kirkesynslov for at sikre, at kirkebygningerne fremstod velholdte, var forsynet med nødvendigt inventar og med pæne kirkegårde.
Loven var så grundig, at det ved bygningsfredningslovens udarbejdelse i 1918 blev konkluderet, at kirkerne var i trygge hænder hos de kirkelige myndigheder og det blev opretholdt, da kirkesynsloven i 1922 blev revideret. På det tidspunkt var stort set alle danske kirker overgået til selveje under et menighedsråd, og rammerne for vedligehold og renovering af kirker og kirkegårde fik den form, der den dag i dag fortsat eksisterer.
Loven, der i dag danner rammen om vedligehold og renovering af kirkerne og kirkegårde, er: ”Lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde”. Loven er suppleret med en bekendtgørelse ”Bekendtgørelse om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde”, som indeholder mere detaljerede regler og fordeling af kompetencen mellem menighedsråd, provstiudvalg og stiftsøvrighed.
Loven har til formål, at folkekirkens bygninger danner de bedst mulige rammer om menighedens gudstjenester og kirkelige handlinger, sørge for at der er tilstrækkelig plads til begravelser og at kirkegården fremstår velholdte og værdig samt at sikre, at der ikke sker kulturforringelse af bygninger og kirkegårde.
Der er derfor to sideordnede hensyn, som menighedsrådet og de kirkelige myndigheder skal varetage i sager om kirken og på kirkegården. Nemlig både at skabe de bedste rammer for at menighedsrådet kan fremme sognets kirkelige liv, men uden at dette går ud over kirkens og kirkegårdens kulturhistoriske værdier. Det er i sidste ende stiftsøvrighedens ansvar at foretage saglig vægtning mellem de to hensyn.