Faser i en byggesag, sagsbehandling og afgørelse

Når menighedsrådet indleder en bygge- eller renoveringssag, kan den  inddeles en række faser.

1. Opstartsfasen - indsamling af oplysninger og rådgivning

Menighedsrådet bør som et af de første skridt orientere provstiudvalget om projektet, så provstiudvalget kan indpasse opgaven i provstiets økonomi.

Derefter skal projektet defineres, gerne med bistand fra stiftsøvrighedens konsulenter eller sammen med en arkitekt. Arkitekten skal have grundigt kendskab til kirkebygninger og kunne udarbejde et skitseprojekt indeholdende et økonomisk overslag over alle projektets udgifter. 

Menighedsråd og arkitekt bør på forhånd indgå en skriftlig aftale om løsning af opgaven og om et eventuelt fremtidigt samarbejde. Dette bør ske gennem indgåelse af en rådgivningsaftale.

Menighedsrådet eller rådgiveren skal tidligt i processen kontakte Nationalmuseet for at bestille en besigtigelsesrapport.

Der er to typer af besigtigelsesrapporter:

  • Besigtigelsesrapport over kirkens kalkede flader og evt. kalkmalerierne.
  • Besigtigelsesrapport over kirkens historiske inventar.

Besigtigelsesrapporter danner grundlag for det videre arbejde med udarbejdelse af renoverings- og istandsættelsesprojekter af og i kirken, da rapporterne indeholder faglige retningslinjer for enten konservering, restaurering, undersøgelse, sikring, nymaling eller kalkning af kirkens historiske dele. Historiske dele i en kirke er: historisk inventar, kalkmaleri og anden vægudsmykning, murflader, hvælv, lofter gulve og gravstene.

Der skal indhentes eventuelt byggetilladelse fra kommunen i forbindelse med udvidelse af en kirkebygning eller øvrige bygninger og ved opførelse af nye bygninger.

2. Ansøgningsfasen – provsti og stiftsøvrighed behandler sagen 

Menighedsrådet sender via byggesagsmodulet projektet sammen med en budgetramme og finansieringsforslag til provstiudvalget.

Provstiudvalget behandler ansøgningen på et provstiudvalgsmøde og træffer afgørelse om projektets økonomi.

Provstiet sender via byggesagsmodulet til stiftsøvrigheden projektet sammen med provstiudvalgets indstilling.

Stiftsøvrigheden sender projektet til konsulentudtalelse hos:

  • Eventuel
    • kirkegårdskonsulenten,
    • orgelkonsulenten,
    • klokkekonsulenten eller
    • varme-, energi- og klimakonsulenten
    • Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst.
       
  • Kgl. bygningsinspektør.
     
  • Nationalmuseet (kirker, inventar og andet over 100 år).

Stiftsøvrigheden træffer afgørelse om projektet, herunder også evt. ansøgning om lån i stiftsmidlerne til finansiering af projektet.

Hvis projektet skal tilpasses skal menighedsrådet ud fra stiftsøvrighedens afgørelse revidere projektet og dets finansiering og sende det reviderede projekt via provstiudvalget til stiftsøvrigheden.

Stiftsøvrigheden vil foretage fornyet høring af konsulenterne og på den baggrund træffe fornyet afgørelse om sagen.

3. Udførelsesfasen – efter endelig godkendelse af projektet   

Menighedsrådet indhenter håndværkertilbud i samarbejde med den rådgivende arkitekt og indgår aftaler med entreprenører og leverandører om bygge- og anlægsopgaver i henhold til ABR18. 

Hvis kirken skal lukkes midlertidigt i forbindelse med projektet, skal der altid søges om tilladelse hos biskoppen.

Projektet kan derefter gå i gang. Menighedsrådet bør deltage løbende sammen med arkitekt/rådgiver i byggemøder og afleveringsforretning.

Det anbefales, at der indkaldes til både 1 års og 5 års eftersyn efter projektet er gennemført og afsluttet.

I sager om klokker og orgler skal der afholdes godkendelsesforretning inden betaling af sidste rate. 

I sager om varmeanlæg skal der foretages prøveopvarmning. Link til skema til prøveopvarmning er nederst i dette afsnit. Rapporten over resultaterne af prøveopvarmningen skal sendes via provstiudvalget til stiftet og til varme-, energi- og klimakonsulenten og med menighedsrådet egen vurdering af anlæggets funktionalitet.

Der kan tilbageholdes 10 % af entreprisesummen, indtil prøveopvarmningen er lavet.

4. Afslutnings-/Regnskabsfasen

Menighedsrådet udarbejder slutregnskab og sender det til provstiudvalget og afvikler eventuelt lån i stiftsmidlerne efter stiftsøvrighedens udlånspolitik.

5. Sagsbehandling og afgørelser af byggesager

Når menighedsrådet har udarbejdet et projekt, skal det sendes via byggesagsmodulet til provstiudvalget. Byggesagsmodulet kan tilgås via fanen "systemer" på forsiden af Folkekirkens IntraNet eller nederst i dette kapitel under afsnittet "Vil du vide mere".

Provstiudvalgets behandling af ansøgningen
Provstiudvalget træffer afgørelse om projektets budget- og finansieringsforslag. 

Når provstiudvalget har truffet afgørelse, bliver projektet videresendt gennem byggesagsmodulet til stiftsøvrigheden.

Stiftets behandling af ansøgningen
Stiftsøvrigheden screener projektet og sende det til konsulenthøring hos de relevante konsulenter, herunder fx:

  • Kirkegårdskonsulenten, orgelkonsulenten, klokkekonsulenten, eller varme-, energi- og klimakonsulenten.
     
  • Kgl. bygningsinspektør.
     
  • Nationalmuseet (kirker over 100 år).
     
  • Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst.

Projektet sendes til udtalelse ved de relevante konsulenter på samme tid. 

Konsulenterne har en svarfrist på 30 dage.

Nationalmuseet har en forlænget på yderligere 30 dage, som tæller fra modtagelsen af den sidst indkomne udtalelse fra de øvrige konsulenter. 

Når Stiftsøvrigheden har modtaget alle udtalelser fra konsulenterne træffes der en afgørelse om projektet.  

Den samlede ekspeditionstid i stiftet kan være op til 120 dage.

Bliver projektet ikke godkendt, skal menighedsrådet:

  • Evt. anmode om et møde med stiftet og konsulenterne om projektet.
     
  • Udarbejde et revideret projekt.
     
  • Revidere eventuelt finansieringsforslag.
     
  • Indsende projektet igen via provstiudvalget til stiftsøvrigheden.

Stiftsøvrigheden vil derefter:

  • Foretage fornyet høring af konsulenter.
     
  • Træffe afgørelse i sagen.
     
  • Bevilge eventuelt lån.

Stiftsøvrighedens afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Hvis menighedsrådet mener, at stiftsøvrighedens afgørelse eller sagsbehandling ikke er lovlig, kan menighedsrådet indbringe spørgsmålet om lovlighed for Kirkeministeriet.

Godkendelse fra stiftsøvrigheden fritager ikke menighedsrådet fra at søge andre tilladelser, der er nødvendige efter anden lovgivning, fx byggetilladelse ved kommunen.

Et projekt kan godt blive sendt frem og tilbage jf. ovenstående beskrivelse et par gange, inden det endeligt kan godkendes og igangsættes. 

Dette skyldes blandt andet det dobbelte hensyn projekterne ifølge loven skal vurderes ud fra, hvor der på den ene side ikke må ske en forringelse af bygningernes og kirkegårdenes kulturværdier og på den anden side hvor projekterne bør sikre gode rammer for menighedens afholdelse af kirkelige handlinger.

Indhold
  1. Opstartsfasen - indsamling af oplysninger og rådgivning
    1. Ansøgningsfasen – provsti og stiftsøvrighed behandler sagen 
      1. Udførelsesfasen – efter endelig godkendelse af projektet   
        1. Afslutnings-/Regnskabsfasen
          1. Sagsbehandling og afgørelser af byggesager