Her kan I læse mere om, hvordan I behandler personoplysninger i ansøgninger om julehjælp, besøgstjenester og andre former for sognepleje.
Her kan I læse mere om, hvordan I behandler personoplysninger i ansøgninger om julehjælp, besøgstjenester og andre former for sognepleje.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
En stor del af menighedsrådets arbejde består i sognepleje. Sognepleje dækker over aktiviteter, der udføres til gavn for lokalsamfundet og derfor kan anses for at være af samfundsmæssig interesse. På den baggrund har menighedsrådet mulighed for at behandle almindelige personoplysninger i forbindelse med arbejdet.
Sognepleje kan fx omfatte diakonale indsatser og kirkelige aktiviteter som sorggrupper, fællesspisninger, tilbud om kirkebil og uddeling af julehjælp. Menighedsrådet kan vælge at tilslutte sig ”Adfærdskodeks for menighedsråds behandling af personoplysninger som led i sognepleje”. Kodekset består af en række retningslinjer, der kan medvirke til korrekt anvendelse af databeskyttelseslovens regler. Det beskriver, hvordan menighedsrådet skal behandle personoplysninger som led i sogneplejen – fx ved tilmeldinger til arrangementer, brug af kirkebil, brug af sociale medier med videre.
Ved tilslutning forpligter menighedsrådet sig til at anvende intranetløsningen og arkivsystemet på Folkekirkens IntraNet (FIN) til al elektronisk sagsbehandling, administrative opgaver samt intern og ekstern kommunikation via menighedsrådets officielle mail-postkasser. Menighedsrådet har herefter pligt til årligt at følge op på, at adfærdskodeksen bliver overholdt.
Tilslutning sker ved, at menighedsrådet på et menighedsrådsmøde beslutter at tilslutte sig. Samtidig udvælger menighedsrådet et menighedsrådsmedlem, der kan foretage tilslutningen via en webløsning, som BLKM stiller til rådighed.
Uanset om menighedsrådet vælger at tilslutte sig kodekset eller ej, indeholder det nyttige svar på mange af de praktiske udfordringer, der opstår i forbindelse med sognepleje.