Workshop proces kort fortalt

workshopproces mennesker

Hvorfor lave en workshop proces?
Workshopprocessen giver anledning til ny fælles viden, fælles samtale og et fælles udgangspunkt for vedligeholdelsen og brugen af kirkerne fremadrettet. Workshoppen skal understøtte menighedsrådenes fremadrettede arbejde.

Hvordan foregår en workshop proces?
En workshopproces foregår i udgangspunktet i provstiet, men kan også gennemføres i mindre enheder, for eksempel et storpastorat. Til workshoppen er det en fordel at have repræsentanter for alle provstiets menighedsråd, eller som minimum fra alle pastorater. Det kan for eksempel være menighedsrådsformanden og kirkeværgen fra hvert menighedsråd.

Derudover deltager provst, provstisekretær, og provstiets bygningskyndige konsulent. Der kan evt. også være deltagelse af provstiudvalget.

Ved workshoppens begyndelse placerer man sig i grupper efter samarbejdsforhold. Det vil typisk være pastorater, storpastorater eller samarbejdsklynger. Her vil man være i en gruppe, som i det daglige arbejder på tværs af kirker i større eller mindre grad.

Vi arbejder med kirkernes kulturarvsværdi, brugsgrad og med viden om, hvordan man med forskellige strategier kan differentiere tilgangen til vedligeholdelsen og minimere overvedligehold. Det er også muligt at arbejde med fremtidige brugsmuligheder. Workshoppen foregår som en vekselvirkning mellem oplæg, gruppearbejde ved bordene og fælles diskussion.

En workshop tager ca. 3-3,5 time inklusiv kaffe-/spisepause.

Resultat
Efter workshoppen har man både i alle sogne og i provstiet samlet set et grafisk overblik over ligheder og forskelle mellem provstiets kirker. Workshoppen åbner den fælles samtale om udfordringer og prioriteringer i sognet fremadrettet, og giver et fælles udgangspunkt for det fremadrettede arbejde. Man står tilbage med ny viden, nye muligheder, og med muligheden for eventuelt at etablere langsigtede vedligeholdelsesplaner for kirkerne individuelt eller på provsti-niveau.