Spørgsmål og svar til FLØS-udbud

Hvad er der gjort for, at folkekirkens særlige struktur kan rummes i et kommende lønsystem?
I forbindelse med udarbejdelse af udbudsmaterialet er der gjort en stor indsats for at beskrive de mange forskellige behov og metoder, som lønsystemet skal understøtte. Og der er stor tydelighed i materialet omkring, at en kommende leverandør vil blive grundigt indført i folkekirkens struktur, ansvars- og kompetencefordeling, ligesom samarbejdet om løn- og ansættelsesopgaver på tværs af organisationerne vil blive styrket.

Hvilke forbedringer, kan vi i løncentret forvente med et nyt lønsystem?
Der er stillet flere krav i udbudsmaterialet, som har direkte relation til løncentret, herunder optimerede kontroller, således at processer optimeres for brugerne både decentralt og centralt med henblik på at etablere et bedre grundlag for at afvikle løn. Derudover er det forventningen, at flere lønmodtagere og arbejdsgivere vil benytte lønsystemet, hvormed indtastning af eksempelvis ferie og andet fravær samt kørsel og timer, så de komplekse og vidensbetingede opgaver løses i løncentret.

Hvad kan jeg som arbejdsgiver og lønansvarlig forvente af et nyt lønsystem?
Det tilstræbes at opretholde den samme driftsstabilitet (99,9% i 2023) i fremtiden. Derudover kan ny teknologi forventeligt medvirke til at optimere samt lette administrative opgaver i relation til løn og personale. Herunder øget brugervenlighed i lønsystemet.

Hvad kan jeg som medarbejder forvente af et nyt lønsystem?
Du vil fortsat opleve en høj kvalitet i lønberegningen og leverancestabilitet. Kontrakten på lønsystemet skal sikre, at den løn du er berettiget til, beregnes og udbetales korrekt. Der er stillet krav om, at lønmodtagere skal gives mulighed for i højere grad end i dag at se og tilgå egne oplysninger i lønsystemet.

Vil der ske ændringer med app’en til registrering af kørsel?
Der er ikke stillet krav i udbudsmaterialet om ændringer af app’en til registrering af kørsel. Forventningen er derfor, at funktionaliteten som understøtter registrering af befordring/kørsel via mobiltelefon fortsætter.

Vil der ske ændringer i forhold til registrering af ferie og andet fravær?
Der er ikke stillet krav til ændringer i forhold til registrering af ferie og andet fravær. Der er stillet krav til processen, hvormed fravær godkendes, så den i højere grad imødekommer brugernes behov.

Hvad betyder det at lave udbud?
Når man laver et udbud, giver en myndighed flere leverandører mulighed for at byde på en opgave. I dette tilfælde er der valgt at lave et EU-udbud. Der opstilles fra kundens side kriterier og krav til, hvordan opgaven skal løses, og så kan firmaer byde ind på, hvordan de vil løse opgaven. De firmaer, der tilkendegiver, at de gerne vil byde på opgaven, bliver først prækvalificerede, hvorefter de firmaer der opnår prækvalificering inviteres til forhandling. Efter forhandling vil der stå ét firma tilbage som vinder af udbuddet, og der vil blive indgået kontrakt med pågældende leverandør.