Reminder: Konference i Københavns Stift om folkekirkens socialetiske opgave

Hør om andre kirkers socialetiske indsats, og få ideer til, hvordan I kan styrke indsatsen for og med socialt sårbare i jeres sogn, når Stiftsudvalget for Socialt arbejde og Socialetik inviterer til konference lørdag den 26. oktober.

I 2021-23 satte Mariaprojektet i Istedgade de hjemløse i stand til at ytre sig om deres situation, og skabte et samtalerum for Vesterbros beboere, de hjemløse, kommunen. I dialog med kommunen ses der nu på en mere permanent løsning. Projektet er et unikt samarbejde mellem kirke, kunstnere og socialt udsatte. Og har Folkekirken Vesterbro er lykkedes med at skabe bedre forhold for de hjemløse på Maria Kirkeplads.

Hent inspiration til jeres arbejde for og med socialt udsatte
Kom og hør mere om Mariaprojektets tilgang og metode og drøft, hvordan I kan bruge erfaringerne i jeres arbejde for og med socialt udsatte.

Målet med konferencen er at blive klogere på, hvordan Københavns sogne og provstier allerede arbejder, og hvordan dette arbejde kan styrkes.

I 2021 talte vi 231 særlige folkekirkelige indsatser for socialt sårbare – kom og få 2024-tallene, og hør mere om dit nabosogns arbejde.

I skal prioritere at komme til konferencen, fordi det er en del af folkekirkens kerneopgaver at være der for de udsatte i vores samfund, og fordi 86% af folkekirkens medlemmer anser socialt arbejde og socialetik for at være blandt kirkens vigtigste opgaver (Befolkningsundersøgelsen FUV juni 2021).

Konferencen er for alle menighedsrådsmedlemmer, personale og frivillige i sognene i Københavns Stift.

Det er gratis at deltage.

Hvad: Tag fat! Konference om folkekirkens social-etiske opgave
Arrangør: Udvalget for Socialt Arbejde og Socialetik Københavns Stift
Sted: Mariakirken, Istedgade 20, 1650 København V.
Tid: Lørdag den 26. oktober 2024 kl. 9.00-15.30.
Bus, S-tog og Metro går næsten til døren.

Tilmelding
Stiftskoordinator Kristine Kaaber Pors kpo@km.dk med oplysning om navn, mailadresse, sogn og funktion i sognet.

Kl. 9.00- 9.30
Ankomst med kaffe og en croissant.

Kl.9.30
Velkomst v/ Ingeborg Ilkjær, formand for udvalget for Socialt Arbejde og Socialetik Københavns Stift.
Præsentation af stiftskoordinator for socialt arbejde og social etik Kristine Kaaber Pors.

9.45-10.15
Etik i socialt arbejde - hvad taler vi om v/ Eva Skærbæk, teolog, professor emeritus.

Kl.10.15-10.45
Socialetik i praksis – Mariaprojektet v/Lise C. Rasmussen, sognepræst ved Mariakirken, Vesterbro.

Kl. 10. 45-11.00
Introduktion til workshop I - fyld kaffe/tekoppen op og find din gruppe.

Kl. 11.00-11.45
Workshop I:

Hvilke etiske spørgsmål og kristne perspektiver gør sig gældende i socialt arbejde? Ud fra nedenstående konkrete eksempler drøftes kirkens særlige bidrag. Angiv ved tilmelding din 1., 2. og 3. prioritet.

1. Familie-spisefællesskaber i kirken. Kirke- og kulturmedarbejder Janne Henriette Nyborg, Allehelgen Kirke. Hvem er kirkens spisefællesskaber for? Hvordan sikrer man, at alle bidrager og føler sig set? Hvad kræver det for at komme i gang?

2. Kirke for stress-ramte. Eva Meile, Apostelkirken og Menighedsplejen. Stressfri have er et nyt koncept som giver liv til kirkernes små eller store grønne områder, når stressramte skaber trivsel i haven. Hvordan kan denne grønne ide skabe trivsel også hos jer?

3. Trivsel og unge, pastor Therese Møller, uKirke, Vesterbro. Hvordan kan kirken være ramme om fællesskaber for unge, der slås med at finde sin vej i en voldsom verden?

4. Trivsel og klimakrise. Teolog og dokumentarist Regitze Marker har taget FNs seneste klimarapport og VIVEs trivselsrapport 2024 og observeret, at de nedadgående triste konturer er de samme.  Hvordan kommer kirken mere på banen her?

5. Socialrådgivning i Tingbjerg kirke. Ved Janni Nielsen, socialrådgiver. Tingbjerg har qua sin geografi et tæt samarbejde med boligforening og kommune. Hvad er kirkens særlige rolle her?

6. Samarbejde og fortalerskab med Kirkens Korshær for hjemløse migranter. Kompasset rådgiver hjemløse migranter, der ønsker at forsørge sig selv. Bispebjerg-Brønshøj provsti medfinansierer sammen med Kirkens Korshær. Hvad er kirkens særlige rolle?

7. Kirken som fortaler og dialogskaber, Lise C. Rasmussen. Hvordan var det med Mariaprojektet at stå i dialogen med hjemløse, lokale beboere og kommunen? Hvordan kan kirken arbejde her?

8. Frivilligledelse i kirken, Jytte Westermann, Den brogede verden, Lindevang Kirke. Den brogede verden har succes med frivilligheden. Hvordan gør de?

9. Fundraising til socialetisk arbejde, Ingeborg Ilkjær, formand for social-etisk udvalg og med en bred erfaring fra hele stiftet i både provsti- og ekstern finansiering”

Kl. 11.45 – 12.15
Opsamling fra gruppedrøftelserne

Kl.12.15
Frokost

Kl. 13.00 – 13.45
Lær dit sogns behov at kende. Hvem er de sårbare og udsatte i jeres sogn/provsti? Oplæg ved Karen Marie Sø Leth-Nissen konsulent FUV.
Tag din tablet, iPhone eller pc med.

Kl. 13.45 -14.00
Kort om hvilke økonomiske muligheder sognene har i socialt udviklingsarbejde v/Per Vibskov Nielsen provst, Nørrebro.

Kl. 14.00
Introduktion til workshop II – kaffe/te-pause med kage og find din gruppe.

Workshop II
Provstigrupper: Hvad kan vi udrette hos os selv og på tværs af sognegrænser? Hvilke problemer slås vi med, og hvad kan vi gøre ved dem?

Kl. 14.30 -15.00
Udstilling og opsamling.

Kl. 15.00 -15.30
Afsluttende refleksion med Peter Skov-Jakobsen, biskop i Københavns Stift.

Kl. 15.30
Tak og på gensyn.