Invitation: Møde om venskabsmenigheder

Folkekirkens mellemkirkelige Råd inviterer sammen med Viborg og Aalborg Stifts mellemkirkelige stiftsudvalg og Aars Kirke præster, stiftsrepræsentanter, missionsorganisationer m.fl. til et møde om videreudvikling af venskabsmenigheder.

Der var engang, hvor det blomstrede med venskabsforbindelser mellem menigheder i Danmark og internationalt. Men hvordan ser det ud i dag? Er der stadig liv i venskabsmenighederne? Eller er der brug for en genstart? Hvilke muligheder er der for at forme nye venskabsrelationer?

Program for mødet:

Hvad er venskabsmenigheder?

Hvor mange venskabsmenigheder findes der?

Hvilke venskabsmenighedsrelationer findes der i folkekirken?

v/ Christian Arffmann, Folkekirkens mellemkirkelige Råd

Præsentation af venskabsforbindelser

Aars Kirke har en helt særlig relation til Kayanga sogn i det nordvestlige Tanzania. Hør mere om venskabsforbindelsen mellem Aars sogn og Kayanga sogn i Karagwe stift,  om den nye venskabsforening mellem Aars og Kayanga og om besøgsrejsen til Tanzania i 2023.

v/ Lone Dolmer m.fl., Aars Kirke.

Viborg Stift har venskabsforbindelser til England, Nigeria og Italien. Syv af stiftets provstier sender hvert år unge mennesker ud i verden som provstivolontører. Hvert andet år arrangeres en stiftsrejse til et andet land, hvor der knyttes kontakter til kirker og menigheder – sidste gang gik turen til Rumænien, og i år er det Finland, der skal besøges. Desuden er der tråde ud i verden fra de mennesker, der kommer til stiftet som migranter eller flygtninge. Kan der komme venskabsmenigheder ud af nogle af alle disse mange internationale møder?

Oplæg ved stiftsudvalgsformand Karin A. Vestergaard

Perspektiver fra missionsorganisationer

Hvilke nye muligheder kan vi afsøge?

Inspiration fra kirker i andre lande

Økumeniske relationer mellem kirker på ledelsesniveau og på menighedsniveau.

Hvordan kan vi inddrage herboende migranter i forhold til at skabe venskabsforbindelser mellem kirker?

v/ Christian Arffmann, Folkekirkens mellemkirkelige Råd

Tak for i dag!

Mødet finder sted:

Aars Kirke, Kirkeplads 1, 9600 Aars

Tirsdag 30. april februar 2024 kl. 17.00 – 20.00. Der vil være forplejning.

Tilmelding til Christian Arffmann, ca@interchurch.dk /tlf. 29911324 senest 25. April.