Inspiration til den interreligiøse samtale: seminar om Hannah Arendt og nataliten

Den interreligiøse samtale har svære vilkår. Derfor indbyder Det Teologiske Fakultet i København i samarbejde med Folkekirke & Religionsmøde til et seminar på Københavns Universitet 27. september, hvor de undersøger, om samtalen ved hjælp fra Hannah Arendt kan komme videre.

Seminaret undersøger, hvad det ifølge Hannah Arendt betyder, at vi er født (natalitet). Med kritisk afsæt i Arendts tanker har feministiske filosoffer videreudviklet Arendts idéer om nataliteten. Den videreudvikling kommer også i søgelyset på seminaret.

Seminaret består af:
1) en forelæsning om Hannah Arendts tanker om nataliteten og om begrebets aktuelle reception i den nyere feministiske filosofi v. Hannah Lang fra Afdeling for filosofi og idéhistorie på Århus Universitet
2) en samtale mellem tre feministisk orienterede forfattere og forskere med hver sin tilknytning: Robin May Schott (jødedom), Sherin Khankan (islam) og Gitte Buch-Hansen (kristendom).

Seminaret fungerer som et ’post conference’ møde, der følger op på den fællesnordiske Biannual Conference: Dialog, identitet og åndsfrihed, som Folkekirke & Religionsmøde arrangerer. Se mere her
Ligeledes indgår seminaret i undervisningen på Det Teologiske Fakultet.

TILMELDING
Deltagelse i seminaret er gratis og åbent for alle interesserede. Af hensyn til forplejning (kaffe, te, frugt) beder vi om en tilmelding senest fredag d. 20. september via link

Det er muligt at købe frokost i kantinen på Det Juridiske Fakultet efter seminaret.

Se her for fuldt program og info om bidragydere til seminaret