Helsingør Stift sætter fokus på dåb i samarbejde med influencere

Den 10. februar lancerer Helsingør Stift et influencersamarbejde om dåb på Instagram. Samarbejdet henvender sig til nybagte forældre i alderen 25-40 år og skal sætte en samtale i gang om, hvilken betydning dåb har for både forældre og børn.

Folkekirken er til stede på mange platforme, digitale såvel som fysiske, og for at nå ud til endnu flere lancerer Helsingør Stift nu en influencerkampagne rettet mod danskere i alderen 25-40 år.

De fire influencere, som deltager i samarbejdet, vil fra den 10. februar og i løbet af foråret dele stories og reels (korte videoer) med deres følgere på Instagram.

”I Helsingør Stift vil vi være til stede der, hvor danskerne er, og det er i stigende grad på sociale medier. 56 procent af befolkningen er på Instagram, og dem vil vi gerne invitere ind i en samtale om dåb,” siger biskop over Helsingør Stift Peter Birch, der glæder sig til at følge med i, hvordan stiftets første influencerindsats bliver taget imod.

Influencerne bestemmer selv over indholdet

Tilsammen har de 288.000 følgere, og fælles for de fire instagrammere er, at deres følgere befinder sig det sted i livet, hvor mange får børn og skal til at beslutte sig for, om deres børn skal døbes.

”For os er det vigtigt, at influencerne har kreativ frihed til at sætte ord på dåben og hvad den betyder for dem og deres familier,” siger Peter Birch, som understreger, at tro, fællesskab og tradition er grunde til, at forældre vælger at få deres børn døbt.

”Dåb er en af hjørnestenene i kristendommen og folkekirken. Vi håber, at vores første influencersamarbejde vil give inspiration, sprog og anledning til, at flere begynder at tale om dåbens betydning,” siger biskoppen.

Vil du følge med?

Peter Birch håber, at mange ansatte, frivillige og brugere af stiftets kirker vil følge med undervejs.

”Hvis I selv er på Instagram, håber jeg, I vil støtte op ved at dele opslag og videoer på jeres egne profiler, så vi kommer endnu bredere ud. Støt også gerne kampagnen ved at omtale den, så flere bliver opmærksomme på den,” siger Peter Birch.

Hvis man vil have en reminder om opslagene, så kan man skrive til dåbskonsulent Christine Tind Johannesen på ctj@km.dk.

Første skud på stammen

Samarbejdet med influencerne er blot én del af Helsingør Stifts satsning på dåb. Dåbskonsulent Christine Tind Johannessen arbejder på flere andre spor, herunder en idebank med inspiration til praktiske tiltag i sognene og en række korte videoer med dåbsforældre og præster.

Alle tre spor skal give et samtidigt sprog for de eksistentielle temaer, der er på spil i dåben. Målet er ganske enkelt at give en mulighed for at overveje dåbens betydning og om det er et valg man ønsker at tage for sig selv eller sine børn.