For få unge kender til muligheden for at tale fortroligt med en præst, når trivslen er under pres. Det skal et samarbejde mellem folkekirken.dk og prisvindende instruktør forsøge at lave om på.
Mistrivsel blandt unge er baggrunden for, at folkekirken.dk nu vil gøre de unge opmærksomme på muligheden for at få en fortrolig og gratis samtale med en præst. Det er nemlig under halvdelen af de 18-29 årige, der kender til muligheden, og kun 10 % som kunne forestille sig at benytte den, viser FUV-rapporten ’Folket og folkekirken 2022’.
For at nå direkte ud til den unge målgruppe har folkekirken.dk derfor indgået et betalt samarbejde med den prisvindende filminstruktør Jonas Risvig, som står bag serier som ’Salsa’ og ’Da Danmark blev Suspekt’. Folkekirken.dk er såkaldt co-creator på serien ZUSA.
- I praksis betyder det, at vi er med til at betale for at produktionen, mod at vi har indflydelse på dens handling og de oplysninger, som formidles gennem den. I stedet for at forsøge at få de unge over på vores egne kanaler møder vi dem, hvor de er i forvejen, nemlig som seere af ZUSA. Her kan vi kommunikere om muligheden for at tale med en præst på en måde, de oplever autentisk og troværdig, siger redaktør Ellen Aagaard.
Præsten på rollelisten
Og hvordan bliver præsten så spillet på banen i serien? Jo, da en af seriens hovedpersoner har ondt i livet, hjælper det ham at tale med en præst, som hans studievejleder har foreslået ham at kontakte. Noget, som hans venner i serien umiddelbart synes, lyder lidt underligt.
Men selvom der måske er et stykke vej fra de unges liv med fest og sjusser til sjælesorgssamtalen med en præst, så ser seriens skaber, instruktøren Jonas Risvig, samarbejdet med folkekirken som helt oplagt:
-Vi vil gerne give de unge et rum, hvor de får ro til at reflektere, og vi vil også hjælpe dem med at sætte ord på nogle af de problemstillinger, de oplever hver eneste dag - og som er svære at tale med sine forældre om. Det har været et berigende og nærliggende samarbejde, da både folkekirken og holdet bag ZUSA-serien arbejder for det samme, siger Jonas Risvig.
Vigtig indsamling af erfaring
Som forberedelse til manuskriptarbejdet har folkekirken.dk lavet en spørgeskemaundersøgelse og en lang række interviews med ungdoms,- studenter- og gymnasiepræster. Derigennem er der identificeret en række eksistentielle problemstillinger og budskaber, som er relevante for de unge, og det er blevet dem, seriens manuskriptforfatter har arbejdet videre med, forklarer redaktør Ellen Aagaard:
- Med sådan et samarbejde ønsker vi at vise de unge, at folkekirken også er for dem, når tilværelsen trykker. Det handler om at nedbryde fordomme, skabe tillid og give meget basale oplysninger, som det åbenbart ikke er lykkedes at kommunikere til dem. Helt konkret vil vi vise, at man altid kan få en personlig samtale med en præst, når man har det svært og give dem et indtryk af, hvad sådan en samtale går ud på. At man kan tale om alt - altså ikke kun om tro - at det er gratis, der bliver ikke ført journal, og samtalen er helt fortroligt. De skal gerne få en fornemmelse af, hvad den særlige karakter af sådan en samtale er, og hvordan det adskiller sig fra andre samtaletilbud.
Dem, der følger med i serien, er unge. 37 procent er mellem 13 og 17 år, imens knap halvdelen er 18-24 år.
- Det er en enormt interessant målgruppe, som det er notorisk svært at nå for alle, også folkekirken. Hvis de var glade og tilfredse med tilværelsen, kunne vi selvfølgelig bare trække på skuldrene og vente, til de bliver ældre og lettere at nå. Men deres mistrivsel er jo alarmerende, og det er også en opgave for folkekirken at række ud til dem.
Med et samlet antal visninger på over 1 mio. og gennemsnitligt 185.000 seere pr. afsnit får vi med ungdomsserien ZUSA en unik mulighed for det nu, siger Ellen Aagaard.
Tidligere har blandt andre Psykiatrifonden, Kræftens Bekæmpelse og Børns Vilkår været co-creators på produktionen ZUSA.