Budgetvejledning 2024 og fuld åbning af Økonomiportalen

Hermed udsendes Budgetvejledning 2024 til alle menighedsråd, provstiudvalg og selvstændige juridiske enheder. På samme tid oplyses, at alle funktioner i Økonomiportalen åbner i eftermiddag. Der kan således fra i dag udskrives og afleveres budgetter.

Kirkeministeriet beklager, at det har taget så lang tid, at få åbnet alle funktioner i Økonomiportalen. Tilpasningerne til den opdaterede økonomilov har vist sig noget vanskeligere end ventet. Da loven er vedtaget, har der desværre kun været den mulighed, at få provstiernes Budgetstøttesystem og Økonomiportalen tilpasset til de nye regler og muligheder, så hurtigt som muligt.

Kirkeministeriet er opmærksomme på, at nogle menighedsråd har siddet og ventet på adgang til systemerne, ligesom regnskabskontorerne har haft svært ved at levere de ønskede materialer til menighedsrådene på de forventede tidspunkter. Det er beklager Kirkeministeriet selvfølgelig, og håber, at I i fællesskab kan finde gode løsninger på at få budgetprocessen i mål.

Kirkeministeriet gør opmærksom på, at afleveringsfristen for menighedsrådenes foreløbige budgetter er udsat til 30. juni 2023. Der kan ikke afviges fra denne frist - heller ikke selv om provstiudvalget ønsker dette.

Læs mere om frister for foreløbigt budget i cirkulæret som er indsat i højre side. Selv om cirkulæret er markeret som "historisk", er dette ikke tilfældet. Markeringen som "historisk" skyldes teknik hos Retsinformation i forbindelse med ophævelse af det tidligere cirkulære om kirke- og provstiudvalgskassernes budget, regnskab og revision.

Kirkeministeriet, Kontoret for folkekirkens økonomi og bygninger