Årsmøde i Dansk Homiletisk Netværk

TRØST MIT FOLK, TRØST DET!  Homiletiske udfordringer i en voldsom verden

Oversvømmelser, tørke, klima, voksende ulighed, krig og katastrofer, kunstig intelligens, epidemier og uforudsigelige verdensledere. Der er meget at være bange for og den generelle opfattelse er, at vi lever med flere blinkende røde lamper end nogensinde før. Uanset det er rigtigt eller ej, så er det den stemning, kirken skal forkynde tro og håb ind i.

Den teologiske udfordring er både at tale indefra og udefra. Tale vedkommende om den verden, vi lever i og samtidig lade evigheden svinge med. Hvordan finde balancen mellem politisk indignation og sjælesørgerisk ansvarlighed? Mellem tugt og trøst. Hvad skal vi gøre og giver det mening? Hvem har ansvaret, Gud eller mennesker?

Årsmødet i Dansk homiletisk Netværk sætter fokus på prædikenens rolle i et samfund tynget af frygt og rådvildhed. Er der noget at hente i tidligere tiders forkyndelse, og giver tekstrækken os en hjælpende hånd? Hvordan ser det det ud i vores nabolande? Og kan vi nøjes med at finde fred med Gud, eller må vi også komme med nogle bud på, hvordan der bliver fred i verden?

Program:

9.30-10.00 Kaffe og velkomst

10.00-11.00: Krig, kriser og katastrofer! Prædiken i en krisebevidst tid

V/Michael Mørch Thunbo, Ph.d.-studerende på Institut for Kultur og samfund, Afd. for teologi, Århus universitet

Nyhedsfladen præges i dag af en invaderende kriseretorik. Unge fravælger børn af frygt for klimaet. Nationale rapporter afslører en stigende ængstelighed i befolkningen. Hvordan forkynder man håbet i en håbløs tid? Skal vi prædike som om intet er hændt, eller er der ting som man kun kan se i mørke?

11.15-12.00: Hvad blev der forkyndt? Flygtningekrisen 2015-16 i danske prædikener

V/Marlene Ringgaard Lorensen, lektor, Afd. for Systematisk Teologi, Kbh. Universitet

En undersøgelse af prædikener holdt i Ungarn, Tyskland, Holland, Sverige, Norge og Danmark under flygtningekrisen viser, hvordan offentlige diskurser og kristen forkyndelse forholder sig til hinanden. Mens nogle af prædikenerne minder meget om samtidens politiske diskurser, adskiller andre sig ved at transformere og udfordre politiske værdier med teologiske indsigter. Oplægget fokuserer på de danske prædikener med udblik til de internationale undersøgelser

12.00-13.00 Frokost

13.00-14.00: Som i ældgamle dage – kriser og håb i Det Gamle Testamente

V/Søren Holst, kursusleder ved FUV, oversætter og foredragsholder

De gammeltestamentlige løfter om udfrielse og en ny konge peger i kristen tradition frem mod opfyldelsen i Det Nye Testamente. Men også Guds handlinger i fortiden er af betydning. De er grundlaget for overhovedet at turde håbe og en billedrig kilde til at fremmale en anden virkelighed hinsides en krisefyldt nutid. Det gælder navnlig Guds magt til at genskabe, forvandle og overraske. Oplægget gennemgår en række nøgletekster i den gammeltestamentlige tekstrække med henblik på deres relevans for mennesker i dag.

14.15-14.30: Vor Frue kirke som det officielle Danmarks krisecenter?

V/Steffen Ringgaard Andresen, sognepræst ved Vor Frue Kirke, København

Domkirken i København har ved flere lejligheder samlet humanitære organisationer og forskellige kirke- og trossamfund under samme tag i forbindelse med fælles gudstjenester afstedkommet af kriser og katastrofer. Med en afdæmpet liturgi tilstræbes det at italesætte krisen troværdigt for alle deltagerne. Udfordringen er at prædike tværkonfessionelt for at fremme samhørigheden og viljen til at overkomme kløften mellem de forsamlede.

14.30-15.00: Fælles debat med de fire oplægsholdere i panelet

15.00-16.00: Den fremtidige organisering af Dansk homiletisk Netværk

V/Kjeld Slot Nielsen, studielektor ved pastoralseminarieuddannelsen i Århus

Orientering og præsentation af kommende homiletiske arrangementer og tiltag