Når valget til provstiudvalget er gennemført, så skal det offentliggøres og det nyvalgte provstiudvalg skal udfærdige en forretningsorden.
Der er en skabelon til brug for forretningsordenen nedenstående.
Når valget til provstiudvalget er gennemført, så skal det offentliggøres og det nyvalgte provstiudvalg skal udfærdige en forretningsorden.
Der er en skabelon til brug for forretningsordenen nedenstående.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
Valgbestyrelsen offentliggør senest den 28. oktober 2025 resultatet af valg til provstiudvalg.
Det er valgbestyrelsen, der beslutter, hvordan resultatet skal offentliggøres. Det kan offentliggøres fx i den lokale presse, kirkebladene, på provstiets hjemmeside eller ved opslag på kirkedørene eller i våbenhusene.
Det er ikke nok at resultatet alene offentliggøres fra prædikestolene.
Fristen for af klage over valgets gyldighed er den 28. oktober 2025. En eventuel klage skal sendes til biskoppen. Biskoppen indhenter en udtalelse fra valgbestyrelsen, inden klagesagen afgøres.
En klage over biskoppens afgørelse kan indbringes for kirkeministeren af valgbestyrelsen,
Provstiudvalget fastsætter selv sin forretningsorden, dog er der visse forhold som er obligatorisk lovmæssigt. Det er fx hvordan provstiudvalget træffer sine beslutninger, inhabilitet ved behandling af sager i provstiudvalget - samt hvem som varetager erhvervet som forretningsfører for provstiudvalget. Se mere i nedenstående skabelon til forretningsorden for provstiudvalg.
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af de ti stifter i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning?
Landsforeningen af Menighedsråd, kontor@menighedsraad.dk, 87 32 21 33
eller
Et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her: Stifterne.
Opdateret
31. oktober 2025