Efter valget 

Når valget til provstiudvalget er gennemført, så skal det offentliggøres og det nyvalgte provstiudvalg skal udfærdige en forretningsorden. 

Der er en skabelon til brug for forretningsordenen nedenstående. 

1. Offentliggørelse

Valgbestyrelsen offentliggør senest den 28. oktober 2025 resultatet af valg til provstiudvalg.  

Det er valgbestyrelsen, der beslutter, hvordan resultatet skal offentliggøres. Det kan offentliggøres fx i den lokale presse, kirkebladene, på provstiets hjemmeside eller ved opslag på kirkedørene eller i våbenhusene. 

Det er ikke nok at resultatet alene offentliggøres fra prædikestolene.

2. Frist for at klage over valget

Fristen for af klage over valgets gyldighed er den 28. oktober 2025. En eventuel klage skal sendes til biskoppen. Biskoppen indhenter en udtalelse fra valgbestyrelsen, inden klagesagen afgøres.

En klage over biskoppens afgørelse kan indbringes for kirkeministeren af valgbestyrelsen,

3. Forretningsorden for provstiudvalg

Provstiudvalget fastsætter selv sin forretningsorden, dog er der visse forhold som er obligatorisk lovmæssigt. Det er fx hvordan provstiudvalget træffer sine beslutninger, inhabilitet ved behandling af sager i provstiudvalget - samt hvem som varetager erhvervet som forretningsfører for provstiudvalget. Se mere i nedenstående skabelon til forretningsorden for provstiudvalg.

Indhold
  1. Offentliggørelse
    1. Frist for at klage over valget
      1. Forretningsorden for provstiudvalg