Et menighedsråd består af mindst fem medlemmer, der vælges blandt de valgberettigede i sognet (valgte medlemmer), de tjenestemandsansatte sognepræster og de overenskomstansatte præster, som er ansat i pastoratet et år eller mere (fødte medlemmer).
En præst, som bevilges orlov fra præstestillingen, har i orlovsperioden også orlov fra menighedsrådet. Menighedsrådet vil i orlovsperioden typisk have et medlem mindre end normalt, da den person, som er vikar for den orlovshavende præst, kun bliver medlem af menighedsrådet, hvis vikariatet varer mindst et år.
Præstens ansættelsesområde er et pastorat, der kan omfatte et eller flere sogne.
Omfatter et pastorat flere menighedsråd, og er der ansat mere end en præst, er præsterne medlemmer af hvert enkelt sogns menighedsråd, medmindre biskoppen har besluttet, at hver af præsterne skal være medlem af menighedsrådet i sit sogn.
En præst, som er ansat i pastoratet mindre end et år, er ikke medlem af menighedsrådet, men har ret til at deltage i menighedsrådets møder, ret til at tale og stille forslag, men ikke ret til at stemme. Vedkommende har ligesom medlemmerne ret til at modtage mødeindkaldelse og dagsorden og have mulighed for at gøre sig bekendt med det materiale, der knytter sig til de sager, der skal behandles på menighedsrådsmøderne.
Det samme gælder for præster, der hjælper til med den pastorale betjening i et pastorat uden at være ansat i det.
Som udgangspunkt har præster og valgte medlemmer samme retsstilling i menighedsrådet. Der gælder dog enkelte begrænsninger for præsters deltagelse i menighedsrådsarbejdet.
- Præster har ikke stemmeret ved valg af formand og næstformand eller i sager, der omhandler visse ting knyttet til gudstjenesten, opførelse af kirker, lukning af kirker, menighedsrådets indstilling i sager om sogneinddeling og oprettelse af nye sogne, samt pastoratsinddelingen.
- Præster kan ikke deltage i forhandling og afstemning i sager, der vedrører præsteboliger eller andre præster i pastoratet.
- Præster kan ikke deltage i indstillingsmødet vedrørende præsteansættelse.
I sager om præsteboliger skal den præst, der bor i boligen, have mulighed for at udtale sig, inden menighedsrådet træffer beslutning. Udtalelsen skal vedlægges sagen, hvis den fremsendes til afgørelse i provstiudvalget eller stiftsøvrigheden.
Præster kan bede om at modtage mødeindkaldelse til ekstraordinære menighedsrådsmøder og fællesmøder. Desuden kan præsten, sammen med et valgt medlem af menighedsrådet, bede om, at der holdes et møde med menigheden.
Præster er valgbare på lige fod med valgte medlemmer til udvalg og enkeltposter, også posten som formand eller næstformand.
Præstens forkyndelsesfrihed
Præsten er medlem af menighedsrådet og har sammen med de folkevalgte medlemmer ansvaret for at skabe gode kirkelige og administrative rammer for sognet for at sikre gode vilkår for forkyndelsen og for at prioritere ressourcerne bedst muligt.
Et godt samvirke mellem præster og folkevalgte i menighedsrådet er en forudsætning for den lokale kirkes liv, og det er med til at fremme arbejdsglæden og -indsatsen for både præster, folkevalgte og de ansatte i kirken.
Derudover er det en hovedregel, at præsten i sin embedsvirksomhed er uafhængig af menighedsrådet. Præsten er forpligtet til at forkynde på grundlag af biblen og folkekirkens bekendelsesskrifter og er i den forbindelse under tilsyn af biskoppen.
Det vil sige, at menighedsrådet ikke kan give præsten direktiver med hensyn til dennes daglige arbejde. Menighedsrådet er ikke præstens arbejdsgiver. Heraf følger også, at menighedsrådet ikke har kompetence i gejstlige anliggender ud over ganske få undtagelser nævnt i menighedsrådsloven
Præstens arbejdsgiver
Præsten er ansat af By-, Land- og Kirkeministeriet. Hvis menighedsråd oplever, at en præst ikke lever op til sit ansvar som præst og dermed som en del af menighedsrådet, kan menighedsrådet klage over dette til en af præstens overordnede tilsynsmyndigheder: provst, biskop eller By-, Land- og Kirkeministeriet.
Menighedsrådet er på den anden side ikke uden mulighed for at tage initiativ til at få præstens embedsvirksomhed eller forhold i øvrigt bedømt. Menighedsrådet har ret til at behandle spørgsmål vedrørende sognemenigheden og henvende sig herom til de kirkelige tilsynsmyndigheder, og præstens embedsvirksomhed vedrører ubestrideligt sognemenigheden.
Menighedsrådet kan fx foranledige, at de kirkelige myndigheder tager afskedigelse af en præst op til overvejelse, hvis der mellem præsten og menigheden i en årrække har været en dybtgående uoverensstemmelse, som betyder en væsentlig hindring for det kirkelige livs trivsel.
Præsten kan ikke udelukkes som medlem af menighedsrådet. Dette gælder også, selv om præsten »vedholdende nægter at opfylde sine pligter som medlem af menighedsrådet«, som ellers gælder for valgte medlemmer af menighedsrådet.