I den kirkelige lovgivning er der ingen krav til menighedsrådet om at drøfte målsætninger for kirkens virksomhed i sognet. Det nærmeste man kommer det, er menighedsrådslovens bestemmelse om menighedsmøde:
Menighedsrådet indkalder en gang om året til et menighedsmøde, hvor rådet redegør for sidste års regnskab og det kommende års budget . Menighedsrådet aflægger beretning om rådets virksomhed i det forløbne år og orienterer om den planlagte virksomhed i det kommende år.
Der stilles ingen særlige krav til hvordan beretningen og orienteringen skal foregå, og på hvilket grundlag den skal hvile. Et godt udgangspunkt for beretningen/orienteringen vil dog være en grundig målsætnings- og prioriteringsdebat i menighedsrådet. En sådan debat, der følges op med et afklaret målsætningsgrundlag vil på flere måder kunne tjene som et vigtigt redskab/værktøj for menighedsrådet.
Et afklaret målsætningsgrundlag er først og fremmest et godt budgetværktøj, der sikrer mod en tilfældig og uigennemskuelig prioritering af de ressourcer, menighedsrådet råder over.
Dernæst kan klare og formulerede mål og politikker for forskellige områder medvirke til et godt arbejdsmiljø for medarbejderne ved kirken - forudsat at de er fastlagt i samspil med medarbejderne. De vil hermed opleve et medejerskab til målsætningerne og kan se, hvilken del af helheden de indgår i og bidrager til. Det kan være med til at skabe et fælles sprog og forebygge konflikter, der medfører et dårligt arbejdsmiljø.
Stillingsstrukturen i folkekirken går i retning af øget fleksibilitet, og klare mål og prioriteringer vil være nødvendige for at sikre den bedste sammensætning og placering af medarbejderne i forhold til de arbejdsopgaver, der er i sognet og på tværs af sognene. Klare mål og prioriteringer er samtidig en forudsætning for tilrettelæggelse af relevant efter- og videreuddannelse af medarbejderne.
En model kunne være, at menighedsrådene f.eks. i begyndelsen af en valgperiode formulerer visioner, mål og konkrete prioriteringer. Disse kan så i givet fald indgå i en prioriteringsproces på provstiplan. Samtidig bør der ske en løbende opfølgning/revidering af prioriteringerne. F.eks. én gang om året i tilslutning til det menighedsmøde, hvor rådet skal aflægge beretning m.m..
Et udgangspunkt for en målsætnings- og prioriteringsdebat kan f.eks. være en spørgeramme, der i hovedtræk f.eks. kan opbygges således:
Hvad ved vi?
Hvordan er befolkningssammensætningen i vores sogn og nabosogne/provsti?
Hvordan er sognets/provstiets kirkeliv nu og tidligere?
Hvor er vores muligheder og udfordringer?
Hvad vil vi?
Hvilken vision og hvilke værdier har vi, når vi sætter aktivitetsmål ?
1. Gudstjeneste
Hvem holder vi gudstjeneste for?
Hvilke gudstjenesteformer skal vi udvikle for at nå vores målgrupper?
Hvornår skal vi holde gudstjeneste?
2. Undervisning
Hvilke målgrupper og aldersgrupper skal vi undervise?
Hvad vil vi undervise i?
Hvornår og hvor vil vi undervise?
3. Diakoni
Hvem vil vi nå, fordi der er brug en særlig indsats?
Hvilke aktiviteter skal vi sætte i værk uden for og i kirken?
4. Mission
Hvilken opgave har vi?
Hvordan gøre kirken til en udadvendt kirke, også i forhold til ikkekristne?
Hvor har vi handlemuligheder?
Hvilke ressourcer er nødvendige?
Hvilket budget er realistisk for at nå målene?
Hvilke bygninger/lokaler har vi brug for og hvilke af disse har vi selv?
Hvilke materialer/redskaber har vi derudover brug for?
Hvordan vil vi styre ressourceforbruget?
Hvilke medarbejdere skal medvirke?
Hvilke lønnede medarbejdere er til rådighed?
Hvilke kvalifikationer og kompetencer har de?
Hvor og hvordan indgår de frivillige?
Hvordan skaber vi en god arbejdsplads?
Hvordan vil vi informere?
Hvordan informerer vi om vision, mål og aktiviteter?
Hvilke medier vil vi bruge (møder, skriftlige, elektroniske)?
Hvem informerer og hvor ofte?
Hvem vil vi samarbejde med?
Hvad kan vi selv?
Hvad kan vi bedst sammen med andre – og i givet fald hvem?
Hvad kan vi ikke gøre uden at samarbejde med andre?
Hvornår er vores mål opfyldt?
Hvornår er der sammenhæng mellem det, vi vil, og det, vi gør? Hvad vil vi måle det på (kvantitet-kvalitet)? Hvordan vil vi måle?
Hvad betyder resultaterne for vores fremtidige mål?