I løbet af ansættelsen er det vigtigt at være opmærksom på, om arbejdsbeskrivelsen skal justeres og tilpasses eventuelle ændringer i arbejdsopgaver.
Arbejdsbeskrivelsen er ikke statisk. Hvis medarbejderens opgaver ændrer sig, fordi der bliver behov for at tilføje andre opgaver eller eventuelt fjerne opgaver fra stillingen, bør arbejdsbeskrivelsen opdateres. Menighedsrådet kan løbende ændre i arbejdsbeskrivelsen med baggrund i ledelsesretten, hvis I ønsker, at der er nye opgaver, der skal varetages i stillingen.
Hvis der laves ændringer i arbejdsbeskrivelsen, skal disse meddeles til medarbejderen af den daglige leder eller kontaktpersonen, og samtidig kan der udleveres en tilrettet arbejdsbeskrivelse. Når I ønsker at ændre på indholdet i en stilling, skal I vurdere, om ændringen kan foretages inden for ledelsesretten, uden at medarbejderen skal høres og varsles om ændringen. Medarbejderen skal tåle en ændring, der ligger inden for stillingens kerneopgaver. Det vil med andre ord sige, at I har mulighed for at ændre i opgaverne i fx en kordegnestilling fra dag til dag, hvis de ligger inden for de opgaver, som normalt varetages af en kordegn.
Er der tale om ændringer, der betegnes som væsentlige stillingsændringer, er I forpligtet til at foretage en høring af medarbejderen om de påtænkte ændringer, før ændringen kan træde i kraft efter varslingsperioden. Et eksempel på det er, at menighedsrådet beslutter, at en fuldtidsansat kordegn, skal have ændret sin stilling, så vedkommende skal varetage 7 timers kirketjeneropgaver, mens 7 timers kordegneopgaver bortfalder. I et sådan tilfælde, vil menighedsrådet ikke kunne bede kordegnen om at udføre kirketjeneropgaverne fra dag til dag. Menighedsrådet skal være opmærksom på, at det udgør en væsentlig stillingsændring, og medarbejderen skal høres vedrørende den påtænkte væsentlige stillingsændring.
Først efter udløbet af en høringsperiode kan menighedsrådet træffe beslutning om, at vedkommende bliver ansat i den ændrede stilling. I høringsperioden har medarbejderen lejlighed til at komme med sine eventuelle kommentarer til ændringerne i opgaverne og samtidig give besked om, om vedkommende ønsker at tiltræde den ændrede stilling. Medarbejderen kan også vælge at takke nej til den ændrede stilling, og resultatet vil være, at menighedsrådet skal træffe beslutning om eventuel opsigelse af medarbejderen med dennes individuelle opsigelsesvarsel.
Det er menighedsrådet, som beslutter, hvilke opgaver der skal løses og dermed være en del af en stilling. En stillingsbeskrivelse kan ikke sættes på formel, for det er lokalt bestemt, hvad indholdet i en stilling skal være. Derfor er det vigtigt, at menighedsrådet beslutter, hvad lønkronerne skal bruges til.
Nedenstående i "Vil du vide mere?" er der udkast til arbejdsbeskrivelser, som der kan tages udgangspunkt i.