Kvik-guide til når skaden er sket

Kvikguide til korrekt håndtering af forsikringsskader

Medmindre der er tale om store og komplekse skader, sender Forsikringsenheden ikke en taksator ud for at bese og vurdere skadens omfang. 

Store og komplekse skader kan for eksempel være vand-, svampe- eller insektskader i kirker eller en større brand og lignede. Disse skader vil ofte være takseret til over 300.000 kr.  

 

Er du i tvivl eller har du spørgsmål, så kontakt Forsikringsenheden på FE@km.dk eller på telefon 70 20 19 91.

1. Stop og begræns skaden 
  • Gør hvad du/I kan for at skaden ikke bliver større eller udvikler sig yderligere. 
     
  • Kontakt eventuelt et skadeservice firma, der kan hjælpe med opgaven. 
     
  • Forsikringsenheden kan som offentlig myndighed ikke anbefale et konkret firma.  
     
  • Vent ikke med at sætte affugter op eller træffe andre forebyggende foranstaltninger, til der foreligger en afgørelse i sagen. 
     
  • Du/I må også gerne gå I gang med at udbedre skaden, så længe i husker at dokumentere og beskrive processen undervejs i forløbet.
2. Skab overblik over skaden
  • Kontakt evt. en fagperson for en udtalelse eller provstiets bygningsrådgiver.
3. Dokumentér årsag, omfang og lav et skøn for udbedring af skaden
  • Husk at tage billeder af skaden, så du kan dokumentere årsag og omfang. 
     
  • Find kvitteringer på de skaderamte ting, hvis det er muligt.
     
  • Gem kvitteringerne for udgifter, du har haft i forbindelse med udbedring/genanskaffelse.
     
  • Hvis det koster mere end 50.000 kr. inkl. moms at udbedre skaden, så husk at indhente minimum to tilbud.
4. Anmeld skaden til Forsikringsenheden
Hvilke oplysninger kan vi også have brug, at I indhenter i forsikringssager?

Rapporter: 
Ofte kan der være brug for at I får udarbejdet en fagspecifik rapport der beskriver skaden. Indholdet i rapporten skal danne grundlag for afgørelse i sagen. Så bestil ikke flere forskellige rapporter uden først at have aftalt det med Forsikringsenheden. Kontakt os endelig, hvis du/I er usikker på, hvad I skal fremsende.

Der skal som regel udarbejdes rapporter i følgende forsikringssager:

Indbrud, Tyveri og Hærværksskader: 
Anmeldelseskvittering fra Politiet, hvoraf journalnummeret fremgår.

Insektskader: 
Rapport, der kan fastslå, type, omfang, udbedringsforslag og om der er svækkelse i træets- eller murens bæreevne, der nødvendiggør afstivning.

Svampe- og Rådskader: 
Rapport, der kan fastslå, hvilken type svamp, der er årsagen til skaden. Er der eks. tale om hussvamp, der er en trænedbrydende svamp eller er skaden forårsaget af skimmelsvamp eller skjult/ikke skjult råd. Ligeledes skal det fremgå af rapporten, hvor stort omfanget er. Hvis der er tale om flere arter af svampe i skaden, så opdeles disse procentvis i forhold til den samlede skade. Slutteligt skal det fremgå, hvilke udbedringsforslag der er mulige.

Skjulte Rør og Vandskader: 
Udtalelse fra fagperson om årsag til skaden, omfang, og evt. alder på rør og om der er sket skade på bygning.

Påkørselsskader: 
Skadevolders registreringsnummer og navn på føreren, hvis dette er kendt.

Anmeldelse af andre skadetyper

Briller: 
Blanket til anmeldelse af brilleskade kan hentes her ”Anmeld skader på briller og kontaktlinser” 

Arbejdsskader: 
Inden 14 dage fra tilskadekomstdagen skal skaden anmeldes af menighedsrådet som arbejdsgiver, til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) i EASY via Virk.dk”. 

Er der tale om præster, er det stiftet som arbejdsgiver, der anmelder skaden. 

Ved anmeldelsen skal Folkekirkens Forsikringsenhed vælges som forsikringsselskab. Policenummer er 70 20 19 91 og startdato på policen er 1. januar 2014.
 

Ansvarsskader: 
Hvis der rejses krav mod menighedsrådet, der involverer personer, der er i tjenesteforhold i folkekirken, skal anmeldelsen ske til Gjensidige Forsikring, der behandler folkekirkens ansvarsskader. 

Gå ind på Gjensidiges hjemmeside eller ring på tlf.: 70 10 90 09. 

Du kan også følge det direkte link: https://www.gjensidige.dk/apps/erhverv/anmeld-skade/ansvar Policenummer er: 7064643.