Registrering af arbejdstid

Såvel biskopper som By-, Land- og Kirkeministeriet modtager for tiden et betydeligt antal henvendelser fra præster og provster om fritagelse fra det krav om tidsregistrering, som trådte i kraft 1. juli 2024 med ændring af arbejdstidsloven (lov nr. 89 af 30. januar 2024). I nogle stifter har biskoppen besvaret henvendelserne, mens andre stifter har videresendt henvendelserne til By-, Land- og Kirkeministeriet.

Der fremkommer samtidig løbende medieomtale af forskellig praksis i forhold til forskellige arbejdsgiveres tilgang til efter en konkret vurdering at undtage medarbejdere fra bestemmelser om hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid og dermed fra kravet om tidsregistrering.

Som udgangspunkt er alle lønmodtagere omfattet af kravet om tidsregistrering og skal inden for folkekirkens område anvende det registreringssystem, som arbejdsgiveren stiller til rådighed for at opfylde lovkravet. Det betyder for præster og provsters vedkommende, at registreringen skal ske ved, at den enkelte præst/provst i ”Arbejdstidskalenderen” registrerer den faktisk arbejdstid for hver dag, jf. By-, Land- og Kirkeministeriets nyhedsbrev af 17. maj 2024 på www.folkekirkenspersonale.dk.

En eventuel undtagelse fra registreringskravet kan kun ske efter en konkret og individuel arbejdsgivervurdering af det enkelte ansættelsesforhold sammenholdt med den gældende lovgivning. Det bemærkes, at en fritagelse fra kravet om tidsregistrering forudsætter, at den pågældende er undtaget fra de gældende regler om bl.a. hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid. Dette vil skulle fremgå af ansættelsesbrevet eller af et tillæg til ansættelsesbrevet.

By-, Land- og Kirkeministeriet er opmærksom på, at der er tale om en ny implementering af et EU-direktiv. Ministeriet er på den baggrund i kontakt med andre statslige arbejdsgivere og med Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, som rådgiver de statslige arbejdsgivere, herunder særligt i forhold til betingelserne for efter en konkret og individuel vurdering at kunne fritage visse lønmodtagere fra kravet om tidsregistrering.

Ministeriet følger området nøje og informerer på ny, når der foreligger yderligere klarhed om tilgangen til eventuelle fritagelser på tværs af de statslige arbejdsgivere.