Markering af store bededag 2024

Biskoppen hilser lokale initiativer velkomne i markeringen af store bededag.

Med afskaffelsen af store bededag som helligdag står nogle tilbage med spørgsmålet ”hvad nu?”.  Hvad betyder det for folkekirken og markeringen af store bededag? Er det helt slut? Ikke nødvendigvis, lyder det fra biskoppen.

- Vi må helt nøgternt konstatere, at store bededag ikke længere er en helligdag. Derfor kan fejringen af dagen godt fortsætte. Mange kirker har gode traditioner knyttet til store bededag, og jeg vil opfordre til at lade det lokale initiativ råde de steder, der gerne vil fortsætte fejringen af store bededag efter årsskiftet, siger Henrik Wigh-Poulsen, biskop over Aarhus stift.

Flere kirker har planlagt aftensang, liturgisk gudstjeneste eller noget helt tredje til markeringen af store bededag 2024. Det er nemlig op til den enkelte kirke, i samarbejde mellem præster og menighedsråd, at vurdere, om og hvordan store bededag skal fejres.

Foto: Vester Tørslev Kirke, fotograf: Jørgen Lysholm