I denne hilsen kan I læse mere om noget af det, vi har lavet i 2025. Vi vil også komme omkring de tiltag, der er i projektet fremadrettet.

Lige nu...
holder vi møder med deltagere fra alle provstier, for at følge op på alle de gode ideer, der kom frem på Kick-off. Målet er, at vi i hvert provsti, kan finde mindst 1 mini-projekt, vi kan sætte i gang. Det skal være projekter deltagerne har lyst til at arbejdede med, som kan give energi og som man kan se en mening med at prøve af.
Har I en idé til et projekt, men er i tvivl om, hvordan I kommer i gang? Så kan I starte med at deltage i et opstartsmøde, hvor vi hjælper jer med at få sat retning på arbejdet. Herefter får I mulighed for at være med i både netværksmøder og kompetenceudvikling, så I får støtte og inspiration hele vejen gennem projektet.
Netværk
Du får mulighed for at deltage i netværksmøder. Her vil vi arbejde konkret med de projekter der er sat i gang og der vil være mulighed for at dele viden og blive inspireret af de andre der har projekter i gang i andre provstier.
- 17. februar 2026 kl. 14.00
- 22. april 2026 kl. 15.00
- 10. juni 2026 kl. 15.00
Kompetenceudvikling
Som en del at projektet kan du deltage i kompetenceudvikling. Her vil du få værktøjer til at skabe løsninger på komplekse udfordringer i samarbejde med mange aktører. Du lærer at facilitere dialoger, styrke tværgående samarbejde og håndtere forandringer med effektive ledelsesgreb. Fokus er på praksisnære metoder, der omsætter viden til handling i dine egne projekter.
- 20. januar 2026 kl. 9.00
- 12. marts 2026 kl. 14.30
- 27. maj 2026 kl. 14.30

Men lad os også se tilbage på, hvad vi allerede har opnået sammen.
Kick-off
Vi mødtes i Billund Kirke til kick-off, hvor styregruppens formand Elsebeth Nebeling bød velkommen og præsenterede formålet med kick-off og gav os en præsentation af hvorfor "kirkegang og aktualisering" er valgt som hovedoveskrift for den udfordring vi skal arbejde med i alle provstier.
Med udgangspunkt i “Kirkegang og aktualisering” arbejdede vi i provstigrupper med at udfolde mulighederne: Hvad kan lade sig gøre, og hvor er motivationen størst? Der kom mange gode idéer og perspektiver frem, som nu danner grundlag for de næste skridt.
Styregruppen fik arbejdstitlen på plads
Ud fra de 8 overskrifter i prioriteret rækkefølge besluttede styregruppen, at arbejdstitlen for de projekter, der skal arbejdes med er kirkegang og aktualisering.

”Det er ret fantastisk, at det her projekt starter med at spørge os, der ved noget om tingene i virkeligheden. Vi vil rigtig gerne være med til at finde løsninger – også sammen og på tværs. Det er bare svært at løfte det initiativ i en travl hverdag selv.” Kirkeværge i Ribe Stift
Interview
For at blive klogere på de udfordringer der er i Ribe Stift, lavede konsulent firmaet LEAD interview med organister, provstiudvalgsmedlemmer, kirkekulturmedarbejdere, præster, provster og mange flere.
Hovedspørgsmålet var: "hvilke udfordringer synes du, der kunne være spændende og vigtige for dit provsti at arbejde med."
Prioritering blev:
- Lav kirkegang og aftraditionalisering
- Modernisering og synlighed
- Menighedsråd - tiltrækning og tilknytning
- Ledelse og adgang til professionel sparring
- Økonomi, administration og bureaukrati
- Præstemangel og vakancer
- Samarbejde og udveksling mellem sogne
- Folkekirken som attraktiv arbejdsplads
Vil du være med?
Kontakt os
Elisabeth Aggerbeck
eltag@km.dk
Tlf. 23 26 33 80
Dorte Ib
di@km.dk
Tlf. 40 11 80 92
Følg med på hjemmesiden: Ribe Stift: Fremtidens Fundament