Budgetproceduren afvikles i hovedtræk således:
1. Budgetsamrådet indkaldes
Provstiudvalget indkalder i året før budgetåret en eller to repræsentanter for hvert menighedsråd i et provsti til budgetsamråd. Der kan holdes flere budgetsamråd. Budgetsamrådet har ikke besluttende myndighed. Tid og sted for budgetsamrådet fastsættes af provstiudvalget.
Budgetsamrådet er obligatorisk, og menighedsrådet har pligt til at lade sig repræsentere.
Budgetsamrådet er offentligt tilgængeligt og bekendtgøres efter provstiudvalgets beslutning i den lokale presse, kirkeblade eller ved opslag på kirkedøre/i våbenhusene.
2. Budgetsamrådets forberedelse
Provstiudvalget fastsætter foreløbige driftsrammer for kirkekasserne i provstiet, og informerer menighedsrådene om dem senest 15. april. Der fastsættes foreløbige driftsrammer for budgetåret og for tre budgetoverslagsår.
På baggrund af de foreløbige driftsrammer udarbejder menighedsrådene deres budgetbidrag (=budgetudkast) vedrørende driftsrammen samt eventuelle ønsker om yderligere driftsudgifter og bevillinger til anlæg. Budgetbidraget skal indeholde angivelse af de stillinger, som budgettet omfatter. Budgetbidraget skal ligeledes omfatte de tre budgetoverslagsår.
Budgetbidrag med videre indsendes til provstiudvalget via Økonomiportalen inden den dato, som provstiudvalget har fastsat, dog senest 15. juni og tidligst 2 måneder efter provstiudvalgets udmelding af den foreløbige driftsramme.
Med den seneste ændring i lov om menighedsråd § 41, stk. 2 forpligtes menighedsrådet til i løbet af foråret at holde et menighedsmøde. På mødet skal menighedsrådet gennemgå regnskabet for det forløbne år, samt fremlægge rådets overvejelser om næste års budget, i lyset af rådets planer og målsætninger for det fremtidige arbejde.
3. Budgetsamrådets afholdelse
På budgetsamrådet skal de økonomiske forhold i ligningsområdet belyses, ligesom målsætninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv skal drøftes. Desuden skal menighedsrådenes ønsker om nye større udgiftskrævende opgaver drøftes. Det sker på baggrund af budgetbidragene.
4. Provstiudvalget fastsætter ramme- og anlægsbevillinger
Efter budgetsamrådet skal provstiudvalget senest d. 15. september have fastsat og udmeldt en rammebevilling for den enkelte kirkekasses driftsudgifter og anlægsudgifter for det kommende budgetår. Fastsættelsen sker i et flerårigt perspektiv og er vejledende for de tre budgetoverslagsår.
Når provstiudvalget fastsætter ligningsbeløbet, kan de samtidigt afsætte midler til en reserve på op til 5 procent af ligningsbeløbet. Reserven kan bruges til uforudsete udgifter i ligningsområdet. Provstiudvalget kan også bruge reserven til at yde et likviditetslån af en varighed på maksimalt 12 måneder, til dækning af uforudsete udgifter i ligningsområdet.
Senest den 15. september giver provstiudvalget kommunalbestyrelsen meddelelse om størrelsen af ligningsbeløbene til kommunens kirkekasser og eventuelle præstegårdsudvalg samt til provstiudvalgskassen.
5. Menighedsrådet udarbejder årsbudget
På grundlag af rammebevillingen for driftsudgifter og bevillingerne for anlægsrammen udarbejder menighedsrådet et årsbudget for kirkekassen.
Menighedsrådets endelige fastsættelse af årsbudgettet skal ske på et menighedsrådsmøde.
6. Budgettet indsendes til provstiudvalget
Menighedsrådet indsender budgettet for kirkekassen til provstiudvalget senest d. 15. november ved at indtaste budgettet i Økonomiportalen (Provstiernes Budgetstøttesystem). Det enkelte provstiudvalg kan dog udmelde tidligere frister for indberetning.
Provstiudvalget holder øje med, at budgetterne er i overensstemmelse med de tidligere udmeldte rammer og bevillinger, og foretager legalitetskontrol af budgetterne.
7. Offentliggørelse af budgettet
Kirkeministeriet offentliggør på vegne af provstiudvalget menighedsrådenes budgetter på sogn.dk senest 1. februar i budgetåret.