I kapitlet bliver regelgrundlaget for den gældende folkekirkelige økonomi gennemgået, og du får hjælp til at læse og forstå et budget samt regnskabsprincipperne for den lokale kirkelige økonomi.
I kapitlet bliver regelgrundlaget for den gældende folkekirkelige økonomi gennemgået, og du får hjælp til at læse og forstå et budget samt regnskabsprincipperne for den lokale kirkelige økonomi.
Hent afsnit som PDFSend afsnit som e-mail
Økonomiloven, som officielt hedder "Lov om folkekirkens økonomi", er opdelt i følgende hovedafsnit:
§ 2-8 | Regler om hvilke udgifter og indtægter kasserne afholder og oppebærer samt regler for budgetlægning og fastlæggelse af ligningsbeløb |
§ 9 | Regler om aflæggelse af regnskab og bemyndigelse til ministeren til at fastsætte de nærmere regler for regnskab og revision mv. |
§ 9a | Stiftsøvrighedens sammensætning |
§ 10-17 | Regler om fællesfonden |
§17a- 17h | Regler om provstiudvalg og budgetudvalg |
§ 18-19 | De almindelige bestemmelser om den kirkelige ligning |
§ 20 | Regler om statstilskud |
§ 21-22 | Regler om folkekirkens kapitaler |
§ 23 | Stiftsråd og bindende stiftsbidrag |
§ 24-26 | Udveksling af data mellem it-systemer |
§ 27-28 | Ikrafttrædelse med videre |
By-, Land- og Kirkeministeriets budgetskema bruges som skabelon for budgetlægningen. Uanset om der er tale om budget, kvartalsrapport eller årsregnskab, er opstilling og specifikation den samme. Kirkekassens kontoplan er to-dimensionel og består af en formåls- og en artskontoplan. Der er dog ikke krav om, at budgettet skal specificeres på artskontoniveau, og tilsvarende offentliggøres årsregnskabet heller ikke med denne specifikation.
Budgettet viser på side 2 årets budget opdelt i de 3 bevillingstyper samt en total for kassen. Derudover vises fordelingen på hovedformål. På de efterfølgende sider 3-5 specificeres budgettet på de 2-cifrede underformål.
Budgettets sider 2-5 er den del af budgettet, som offentliggøres på sogn.dk. Den resterende del af budgettet, som gennemgås nedenfor, består af bilag til budgettet og kan betragtes som underliggende arbejdsbilag, der ikke offentliggøres.
Fra side 6 og frem vises og specificeres bilagene 1-7:
Kirkekasseregnskab er tre-dimensionelt, da alle budget- og regnskabsposter føres på de tre dimensioner: Bevillingstype, formål og art.
Fordeling på bevillingstype:
Fordeling på hovedformål:
Under hvert hovedformål er der en række to-cifrede underformål.
Fordeling på artskonti:
Alle indtægter og udgifter føres altså både på en bevillingstype, en formålskonto og en artskonto.
Det tre-dimensionelle regnskabsprincip gør, at man kan fordele budget og regnskab ud på henholdsvis type, formål og art. Det er altså tre forskellige vinkler på den samme økonomi, som man ser i budgetter, årsregnskaber og kvartalsrapporter.
Alle poster i budget og regnskab føres på en dedikeret artskonto. Det gør, at alle indtægter og udgifter automatisk falder ned i en af tre artsgrupper: Indtægter, udgifter til løn eller udgifter til øvrig drift.
Alle artskonti summerer altså op i en af de tre artsgrupper.
Udarbejdet af
Denne vejledning er udarbejdet af de ti stifter i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd.
Kontakt
Har du spørgsmål til vejledningen eller brug for rådgivning?
Landsforeningen af Menighedsråd, kontor@menighedsraad.dk, 87 32 21 33
eller
Et af de ti stifter i Danmark. Du finder kontaktinformation på de ti stifter her: Stifterne.
Opdateret
23. september 2024