Kirkeistandsættelsesordningen støtter 16 gode projekter i 2024

Den 1. marts 2024 var der ansøgningsfrist for menighedsråd, der ønskede at søge midler til istandsættelsesprojekter via Kirkeistandsættelsesordningen 2023.

Ved fristens udløb var der indkommet 19 ansøgninger om støtte til ministeriet, hvoraf 17 levede op til de formelle krav.

Ministeren har besluttet, at der gives tilskud til 16 projekter. Projekterne er hver især udvalgt, fordi de har enestående kulturhistorisk national eller lokal betydning.

Udvælgelsen er sket i samarbejde med Nationalmuseet.

Der er givet tilskud til følgende kirker:

• Bramdrup Kirke
  • Bøvling Kirke
  • Egen Kirke
  • Højst Kirke
  • Jegerup Kirke
  • Kværndrup Kirke
  • Marstal Kirke
  • Ribe Domkirke
  • Ringkøbing Kirke
  • Studsgård Kirke
  • Ulbølle Kirke
  • Vojens Kirke
  • Vorgod Kirke
  • Zions Kirke
  • Stokkemarke Kirke
  • Sevel Kirke.

Nationalmuseets begrundelse for hvert projekt kan læses i vedhæftede pdf.

Generelt om Kirkeistandsættelsesordningen

Kirkeistandsættelsesordningen giver i år op til 22,6 mio. kr. i støtte til istandsættelsesprojekter i landets kirker fra staten. Der udmøntes 14,8 mio.kr. på baggrund af de modtagne ansøgninger.

Ordningen tilgodeser kun de projekter, der ud fra en faglig vurdering har stor kulturhistorisk lokal eller national betydning.

Når ministeriet har modtaget ansøgningerne, sendes de til Nationalmuseet, der bistår med vurderingen.

På baggrund af Nationalmuseets indstilling træffer ministeren den endelige beslutning om hvilke kirker, der skal have støtte.

Støtten udgør 35 pct. af projektets samlede omkostning, dog maksimalt 3,5 mio. kr. pr. kirke. Grænsen er indsat for at sikre, at få store projekter ikke kan dræne hele puljen på bekostning af mindre, men lige så støtteværdige projekter.

2. ansøgningsrunde i 2024

Da årets pulje ikke er fuldt udmøntet efter behandling af ansøgningerne, har ministeren besluttet at afholde en anden runde i året, med ansøgningsfrist 1. august 2024.

Næste års ansøgningsfrist er 1. marts 2025.

Betingelser og ansøgningsskema

Du kan læse mere om betingelserne og finde ansøgningsskemaet i vejledning om Folkekirkens bygninger og arealer afsnit 4.4.