Invitation til kursus - Konfirmander på Herrens Mark

Religionspædagogisk stiftsudvalg arbejder for at sætte børn og unge på dagsordenen. Kirken er også deres.

Derfor arrangerer vi kurser, der er målrettet jer, der møder børn og unge gennem jeres arbejde eller som frivillige i en kirke.

Kurset kræver tilmelding på alal@km.dk – men er til gengæld gratis

Konfirmander på Herrens Mark

Tid: Tirsdag d. 11. juni, kl. 10.00-14.00,

Kursussted: Dronningborg kirke, Egholmsvej 8, 8930 Randers - Tilmelding senest 1. juni

Hvem: alle der arbejder med konfirmander

Unge er langt hen ad vejen efterladt på Herrens mark i forhold til de mange valg, man skal forholde sig til i et ungdomsliv – også de religiøse valg.

• Hvad er på spil, når unge deltager i et konfirmandforløb?
  • Hvordan opleves konfirmandforløbet som et ”frirum” i en presset ungdomsvirkelighed?
  • Hvordan kan konfirmandforløbet på helt nye måder bidrage til konfirmanders trivsel, religiøse dannelse, og være med til at styrke deres indre kompas?

Med udgangspunkt i en aktuel konfirmandundersøgelse, tilbyder CUR, Center for Ungdomsstudier en enestående mulighed for at blive klogere på, hvad der rører sig blandt unge og få indsigt i konfirmanders motiver for at deltage i et konfirmandforløb og hvad der motiverer dem i undervisningen og i kirkerummet. Kurset giver desuden hel ny viden om, hvordan konfirmandforløb på en unik måde kan bidrage til unges trivsel, fællesskab og religiøse dannelse.

Program:

Kl. 10. 00
Velkomstkaffe og præsentation

Kl. 10.15 - 11.00
Perspektiver på unges hverdagsliv, fællesskaber og religiøse identitet

Kl. 11.00 - 12.00
 Set fra et konfirmandperspektiv: Hvilke motiver kommer konfirmander med? Hvad motiverer konfirmander?

Kl. 12.00 – 12.45
Frokost

Kl. 12.45 - 14.00
Konfirmander på Herrens Mark! Hvordan kan vi møde og motivere konfirmander og være et væsentligt bidrag til unges trivsel, fællesskaber og religiøse dannelse – også når de er efterladt på Herrens Mark?

For hvem:

Præster, konfirmandundervisere, kirke- og kulturmedarbejdere, religionspædagogiske konsulenter

Af hvem:

Kurset afholdes af projektleder Suzette Munksgaard fra CUR, Center for Ungdomsstudier

Du finder ovenstående program i pdf-format til højre herfor