Grøn Omstilling: Ladestandere i Ribe Stift

Baggrund og formål:

I et skiftende landskab præget af øget fokus på bæredygtighed og grøn omstilling har Ribe Stift taget et konkret skridt mod en mere miljøvenlig fremtid. Som led i denne indsats er folkekirkens bygninger, forpligtede til at have mindst én ladestander på parkeringspladser med mere end 20 pladser. Dette initiativ understreger ikke blot kirkens engagement i at reducere sin miljømæssige påvirkning, men også dens vilje til aktivt at støtte grønne teknologier og bæredygtige løsninger.

Inviterede parter:

Tirsdag og onsdag i uge 14 afholdt Ribe Stift, i samarbejde med Clever, orienterende møder i både Ribe og Tarm. Formålet var klart: at informere og involvere alle menighedsråd, hvis kirke, kirkegård eller sognehus er blandt de udpegede lokationer, der er forpligtet til at opsætte en ladestander. Med deltagelse fra en bred vifte af interessenter, herunder menighedsråd, arbejdsgruppen og samarbejdspartnere som Clever, blev disse møder kritiske skridt mod en vellykket implementering af ladestandere i hele stiftet.

Arbejdsprocessen op til møderne:

Arbejdsgruppen i Ribe Stift, bestående af provster og udvalgsmedlemmer, har arbejdet tæt sammen med Rambøll for at udpege de lokationer, der er omfattet af kravet om ladestandere. Udbudsmaterialet blev udarbejdet omhyggeligt, og efter en grundig evaluering blev Clever valgt som operatør for opsætningen af ladestandere ved de udpegede lokationer i Ribe Stift.

Nedslag fra mødet i Tarm:

Mødet i Tarm samlede omkring 80 menighedsrådsmedlemmer. Arrangementet var velorganiseret med god forplejning og en behagelig atmosfære, der understregede vigtigheden af dette initiativ, men samtidig også gav plads til kritiske spørgsmål.

Jurist Sussie Viig fra Ribe Stift bød velkommen og gennemgik de kommende måneder, herunder placeringen af ladestandere og de hensyn, der skal tages, såsom fredninger og el-forsyningslinjer. Repræsentanten fra Clever, Jeppe Kodahl, delte derefter indsigt i processen med at opstille ladestandere og besvarede deltageres spørgsmål.

Opfølgning og handling:

Aftenen sluttede af med mulighed for personlig dialog med Sussie Viig og Jeppe Kodahl. Derudover kunne de menighedsråd som havde besluttet sig for placering af ladestandere indlevere kontrakt til Ribe Stift.

Indsatsen med opsætning af ladestandere er ikke blot et skridt i retning af at opfylde de nødvendige krav og love, men også et udtryk for Ribe Stifts engagement i at være en aktiv deltager i den kamp mod klimaforandringer.

Med en solid plan, samarbejde og støtte fra dedikerede partnere som Clever, er Ribe Stift klar til at lede vejen mod en mere bæredygtig fremtid.