Børn, kunst og æggejagt - Inspiration

Københavns Stift og Frederiksberg Provsti står bag projektet Børn i kirken, som har til formål at styrke relationen mellem folkekirken og børnefamilierne og skabe en større faglighed omkring det at arbejde med børnefamilier i folkekirken og forkynde for børn.

I denne artikel har Børn i kirken besøgt kunstmuseet Louisiana i Humlebæk for at få inspiration til aktiviteter og formidling målrettet børn.

Børnehuset i Louisiana. Foto: Bjarke Ørsted Credit: Louisiana Museum of Modern Art.

Børnehuset Louisiana får dagligt besøg af cirka 300 glade børn og deres voksne. Museet
formår at forene kunst og kreativitet i børnehøjde.

I påsken har museet et specielt påskeprogram for børnene. Der skal både klippes gækkebreve, og børnene kan komme på æggejagt. Aktiviteterne er nøje planlagt i samspil med de aktuelle udstillinger som f.eks ”Det uerstattelige menneske”.

Udstillingen forsøger at indkredse vilkårene for kreativitet i samfundet i dag. Er der grund til at frygte, at den kunstige intelligens vil overtage og overgå menneskets kreative evner?
”I Børnehuset har vi i denne måned valgt at sætte fokus på at lave kreative gækkebreve med flotte fjer. Dette spiller meget godt sammen med, at det snart er påske", fortæller Louise Hauerberg, som er kreativ souschef i Louisiana Børnehus.

”Vi tænker over de kristne værdier, men bruger primært de aktiviteter børnefamilier forbinder med påsken – herunder gækkebreve og æggejagt”, fortæller hun.

Børnehuset på Louisiana besøges årligt af op til 100.000 børn og deres voksne, Det var stifter
Knud W. Jensen, der ønskede at åbne Børnehuset. Han mente, at det var vigtigt, at inddrage børn i den kreative proces kombineret med kunst.

Knud W. Jensens ide om et Børnehus fik støtte fra Velux og Villum Kahn Rasmussen Fonden, så Børnehuset kunne åbne i 1994. Huset er nu udvidet til 500 m², hvor medarbejderne dagligt hjælper børn i deres kreative proces.

Det er Louisianas kunstformidlere, der står for at planlægge de forskellige aktiviteter i Børnehuset. Materialerne i Børnehuset er sponsoreret af Panduro.

”Når vi ved hvilke udstillinger der kommer, starter vores arbejde med at udvikle de aktiviteter og værksteder, som vi vil tilbyde vores gæster i Børnehuset. De kreative tilbud afspejler essensen i udstillingerne. Det er vigtigt for os, at børnene også kommer udenfor i vores fantastiske Skulpturpark, hvor der er udsigt direkte til Øresund.

Her kan børnene få lidt frisk luft og samtidig blive inspireret af de flotte omgivelser. Nogle gange kan børnefamilierne være på museet en hel dag. Fortæller Louise Hauerberg.

”Det er så skønt, når børnene kommer hen til os, og begejstrede viser det, de har lavet i
vores værksted. “Noget af børnenes kunst udstiller vi, og andet får de med hjem”, tilføjer
hun.

Louisianas Børnehus sætter fokus på den kreative proces, som børn elsker. DIY projekter er eksploderet de seneste år, så nu kan kreativitet, kunst og børn smeltes sammen på en ny måde. Børnene kan lave kunst, mens forældrene ser på det.

“Vi bruger værker i de aktuelle udstillinger som inspiration i Børnehuset, derfor kan børnene blive nysgerrige på at se de rigtige kunstværker i udstillingen. På den måde bliver børnene inddraget i udstillingen”, siger Louise Hauerber, ”For os er det vigtigt, at børnene bliver mødt af en voksen, når de kommer ind i Børnehuset. De skal føle sig velkomne. Vi er fem medarbejdere, der på skift hjælper børnene med at lave deres kreative kunstværker”.

“Vi gør vores yderste for hele tiden at være tilgængelige, så vi blandt andet kan svare på spørgsmål om kunst. Det er vores mål, at børnene kommer til at blive nysgerrige på den kunst, vi udstiller i deres kreative leg”, siger Louise Hauerberg

Louisiana ligger i Humlebæk, 35 km fra København. Louisianas grundlægger Knud W. Jensen ønskede at skabe et museum, hvor danskerne kunne se den moderne kunst.
Museet åbnede i 1958.